دسته‌هاوبلاگ

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان روشی برای حفاظت از تاج دندان است. پروسه عصب کشی به واسطه شرایط دندان و میزان پوسیدگی سنجیده می شود. عصب کشی نیاز به دقت بالا، رعایت بهداشت و همینطور در نظر گرفتن سطح پوسیدگی و عفونت دارد. مراحل باید به طور دقیق طی شود و بیمار پس از آن باید در دندان خود بیشتر حفاظت نماید و مراقب باشد. سلامت دهان و دندان از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است؛ چراکه در صورت عدم توجه و رسیدگی، ممکن است تاثیرات نامطلوب و بعضا جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. طبق مطالعات انجام شده، دهان انسان همچون بخش های دیگر بدن دارای باکتری های زیادی است. زمانی که باکتری های مضر در دهان شروع به رشد کنند؛ باعث ایجاد پلاک، پوسیدگی دندان و التهاب لثه می‌شوند. به مرور زمان این پوسیدگی ها بیشتر شده و موجب درد در دندان ها خواهد شد. اما، امروزه به لطف پیشرفت علم به جای کشیدن دندان به درمان آن می‌پردازند. یکی از این روش های درمان عصب کشی و درمان ریشه دندان است. اما اینکه عصب کشی جیست؟ در ادامه به توضیح آن خواهید پرداخت. درمان ریشه یا عصب کشی دندان به معنای بیرون آوردن ریشه دندان، پاکسازی و تمیز کردن آن و در نهایت پرکردن دندان است. این کار از نفوذ دوباره باکتری ها به داخل ریشه جلوگیری کرده و باقی دندان نیز در دهان باقی خواهد ماند. به عبارتی با پرکردن و درمان ریشه، عصب آن از بین رفته و درد دندان نیز درمان خواهد شد.

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان با عنوان پزشکی روت کانال یک پروسه دندانپزشکی محسوب می شود. در این راستا بخش داخلی و نرم دندان یا پالپ از بین میرود. پالپ از اعصاب و بافت و همبند و عروق خونی ساخته شده است و سبب می شود که دندان رشد داشته باشد. عصب کشی دندان تحت بی حسی موضعی صورت می گیرد و روش های مختلفی داشته و نیاز به دقت بالایی است. عصب کشی  زمانی صورت می گیرد که قسمت داخلی یک دندان دچار آسیب شده باشد و یا درگیر التهاب و عفونت است. پالپ یا مغز دندان از بین رفته و مرده است. بارها دیده شده است که بخش بالایی و یا تاج دندان هنوز دست نخورده باقی مانده است. زمانی که پاپل آسیب دیده دندان از بین برود سبب می شود که ساختار دندان حفظ شود. علت های مختلفی در راستای آسیب دیدن پالپ دیده می شود، مثلاً پوسیدگی عمیق به واسطه عدم رسیدگی درست و یا سوراخ و حفره هایی که سبب تجمع غذا می شوند. وجود یک سری ترک ها روی دندان نیز سبب آسیب به پالپ دندان می شود. از سوی دیگر وارد شدن آسیب و تروما به دندان نیز از دیگر دلایلی است که سبب آسیب دیدگی پالپ دندان شده و نیاز به عصب کشی  را ایجاد می کند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

نظافت دهان و دندان از مهمترین موارد پیشگیری از پوسیدگی دندان است و حقیقت اینکه یک بار مسواک در روز واقعا کم است! روش درست مسواک زدن را یاد بگیرید و با نخ دندان رفیق باشید! درست مثل زمانی که بدون عینک نمی توانید جایی را ببینید، نخ دندان هم باید همیشه در کیف شما وجود داشته باشد. موضوع دیگر اینکه شما باید بتوانید از شوینده های مناسب دهان و دندان استفاده کنید. در استفاده از نوشیدنی های داغ و سرد همزمان دقت لازم داشته باشید این شوک برای دندان شما ضرر دارد. بهتر است حداقل سالی یک بار دندان های خود را توسط پزشک ویزیت کنید و از شرایط آن باخبر شوید به طور کلی این رویه ساختار مخصوص به خود را دارد و باید دقت لازم صورت بگیرد.

علائم و نشانه ‌های نیاز به عصب کشی

یکی از نشانه های مهمی که نیاز به عصب کشی دندان را فراهم می سازد احساس درد شدید یا متوسط در دندان است و در واقع می گویند که پوسیدگی به عصب رسیده است. نشانه دیگر تورم و احساس گرما در لثه است و لثه مدام چرکی می شود. از سوی دیگر اگر دندان شما در قسمت تاج بسیار پوسیدگی داشته و یا شکسته باشد احتمالاً عصب نیز درگیر شده است. البته دندانپزشک شما دندانی که دچار درد است را معاینه کرده و از اشعه ایکس برای تایید تشخیص خود استفاده می کند. دقت کنید که شما برای هر اقدامی در خصوص دندانتان باید تصویربرداری از دندان داشته باشید تا تشخیص پزشک به خوبی صورت بگیرد و رویکرد کافی ارزیابی شود.

چگونگی انجام عصب کشی

انجام عصب کشی دندان روال خاص خود را و شرایط بی حسی و ایجاد شکاف و از بین بردن پالپ پوسیده و سپس پر کردن صورت می گیرد. اما موضوع مهمی که باید بررسی شود اینکه معمولاً   در دو مرحله و دو نوبت صورت می گیرد به طوری که شخص عصب کشی را طی کرد و با مواد موقت سوراخ ایجاد شده پوشانده می شود و سپس پس از گذشته یک هفته نوبت دوم برای پر کردن دندان صورت می گیرد. این استراحت برای بافت لثه و دندان بسیار گزینه مناسبی است و رویکرد خاص خود را دارد. البته که باید دقت صورت بگیرد که در طول یک هفته اگر درد شدیدی در ناحیه ریشه دارید و یا دچار عفونت زیادی در ناحیه لثه شده اید باید با پزشک در میان بگذارید تا بتوانید پروسه را به طور دقیق دنبال کنید.

درد عصب کشی

درد عصب کشی دندان در زمان انجام کار نخواهد بود! یک اصطلاح جالبی که همیشه از سوی دندانپزشک ها دیده می شود اینکه بی حسی منتقل شده به لثه شما به حدی است که اگر دهان شما کنده شده و برده شود شما متوجه نخواهید بود پس از اگر از ابزارهای دندانپزشکی می ترسید، چشمان خود را ببندید و به چیزهای خوب فکر کنید تا کار دندانپزشک به اتمام برسد. اما در مورد درد موضوع به زمان تزریق بی حسی و پس از آن بر می گردد. بی حسی به واسطه آمپول تزریق می شود و زمانی که سوزن وارد لثه می شود اندکی درد حس می کنید اما اثربخشی ماده بی حسی به حدی زیاد است که محض ورود به لثه شما بی حسی را انجام می دهد و اثر بخش خواهد بود پس ترس از آمپول یک نگاه کودکانه است. درد دیگری که شاید احساس نمایید پس از خنثی شدن اثر بی حسی است. این درد به واسطه داروهایی که از سوی پزشک به شما ارائه می شود از بین می رود و کنترل می شود پس باید داروها با طبق دستور پزشک مصرف کنید و کمی هم تحمل داشته باشید تا همه چیز خوب پیش برود.

هزینه پرکردن و عصب کشی دندان

هزینه پر کردن و عصب کشی دندان بر اساس نوع ریشه و تعداد ریشه ارزیابی می شود و هرچه تعداد ریشه ها بیشتر می باشد به طبع هزینه بیشتر است. دندان های 5 به بعد یعنی دندان های عقب به دلیل سختی در دسترس بودن و مانور دادن معمولاً از نظر هزینه  گرانتر هستند البته به شرایط دهان و دندان بیمار نیز بستگی دارد.

عوارض عصب کشی دندان

در واقع هدف اصلی از عصب کشی دندان، نجات دندان شما است. اما گاهی شرایط دیگری ایجاد می شود. مثلاً آسیب وارد شده به مغز دندان بسیار عمیق است یا مینای دندان شما تحمل عصب کشی  را ندارد و این موضوع سبب می شود که دندان پس از آن به زودی عمر خود را به پایان برساند و از بین برود. اما این امکان توسط پزشک بررسی می شود و در صورت هر مشکلی تصمیم گیری به درستی صورت می گیرد. موضوع دیگر در خصوص عوارض عصب کشی دندان این است که اگر در حین کار ابزارها آلوده باشند و یا مواد آلوده وارد دندان شود احتمال آبسه دندان بسیار زیاد خواهد بود.

برای خواندن مطالب در مورد عفونت دندان

مراحل انجام عصب کشی دندان

مرحله اول: بی حسی نگرانی که در مورد عصب کشی دندان دیده می شود درد آن است و بسیاری از افراد فکر می کنند که این کار درد زیادی دارد! دندانپزشک در ابتدا مقدار مشخصی از داروی بی حس کننده را روی لثه و نزدیک به دندان آسیب دیده تزریق می کند. مدت زمان اندکی صبر میکنید تا بی حسی صورت بگیرد. در حین تزریق بی حسی احساس درد جزئی و یا احساس سوزش وجود دارد که به سرعت رفع می شود. در طول عصب کشی شما بیدار هستید اما هیچ دردی حس نمی کنید پس نگران درد نباشید! مرحله دوم: برداشتن پالپ در این مرحله پس از اینکه بی حسی اعمال شده دندانپزشک قسمت بالای دندان را شکاف می دهد. زمانی که پالپ آلوده یا آسیب دیده در معرض دیده قرار بگیرد. از ابزارهای ویه دندانپزشکی استفاده می شود و پالپ آسیب دیده برداشته می شود. در این بخش دندانپزشک باید برای تمیز کردن همه مسیر های کانال دندان دقت زیادی داشته باشد. مرحله سوم: آنتی بیوتیک ها پس از اینکه پالپ دندان برداشته شد، موضع باز شده به واسطه آنتی بیوتیک پوشش داده می شود و هدف از این کار سرکوب عفونت های احتمالی است و پس از اینکه کانال ها ضدعفونی و تمیز شدند، دندانپزشک به واسطه خمیر سیلر و یا ماده لاستیک مانند به اسم گوتاپرکا بخش مورد نظر را پر می کند. دندانپزشک همینطور ممکن است که آنتی بیوتیک های خوراکی نیز برای بیمار تجویز نماید. مرحله چهارم: پر کردن موقت در ابتدا شکاف کوچکی که به واسطه دندانپزشک در قسمت بالای دندان ایجاد شده بود در همان ابتدا مهر و موم می شود این کار به واسطه سیلانت صورت می گیرد تا کانال از آسیب ناشی از بزاق در امان باشد.

مراقبت های بعد از عصب کشی

موضوعی که پس از عصب کشی دندان مطرح است اینکه احتمالاً پس از از بین رفتن اثر بی حسی ، ممکن است در ناحیه دندان و لثه احساس درد بیشتر باشد. حتی لثه های شما امکان تورم داند. یک سری داروهای ضد درد و التهاب از سوی پزشک ارائه می شود که باید به طور دقیق استفاده کنید. در خوردن غذا و نوشیدنی داغ و سرد پس از عصب کشی و یا استفاده از مواد غذایی چسبنده حداقل تا یک هفته اول رعایت نمایید. نکته پایانی عصب کشی دندان نیاز به دقت، صبر و رعایت بهداشت دندانپزشک و همکاری بیمار دارد و درد ندارد!
متداول ترین سوالات پرسیده شده درباره ی عصب کشی دندان در گوگل

با فناوری امروزی ، معمولاً تفاوت چندانی با پر کردن عمیق ندارد. درد چندانی وجود ندارد زیرا دندانپزشک از بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان و لثه استفاده می کند تا در حین عمل راحت باشید .

درد یا فشار شدید بیش از چند روز طول می کشد.
تورم قابل مشاهده در داخل یا خارج دهان شما.
واکنش آلرژیک به دارو
احساس گاز گرفتن شما ناهموار است.
تاج موقت یا پرکن ، در صورت قرار دادن ، بیرون می آید.

عصب کشی دندان عقل

شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد که آیا دندان عقل را نیز می‌توان عصب کشی کرد یا خیر؟ در جواب این سوال بایستی گفت که عصب کشی دندان های عقل با دیگر دندان ها تفاوت چپندانی نخواهد داشت. البته در صورتی که دندان عقل سالم رشد کرد و به دندان های دیگر و یا لثه آسیب وارد نکند (در این صورت باید کشیده یا جراحی شود). به عبارتی دندان عقل مانند دیگر دندان ها پس از مدتی دچار پوسیدگی شده و نیاز به عصب کشی پیدا خواهد کرد.
گفتنی است که عصب کشی دندان عقل با دیگر دندان ها تفاوتی نداشته و تنها چند نکته در مورد آن وجود دارد. اول اینکه به دلیل قرارگیری دندان عقل در انتهای لثه ممکن است دندانپزشک به راحتی نتواند اقدامات درمانی لازم را انجام دهد. بنابراین نیاز است تا از یک فرد باتجربه و متخصص کمک گرفته شود. دوم اینکه در برخی افراد تعداد کانال های دندان عقل متفاوت بوده و نیازمند تجربه و مهارت بیشتری خواهد بود.

عصب کشی دندان در تهران

توجه به بیماری های دهان و دندان و درمان آنها نیازمند کمک گرفتن از پزشکان باتجربه و یک کلینیک مجهز می‌باشد. شهر تهران به دلیل وسعت و جمعیت زیاد دارای مطب ها و کلینیک های زیاد دندان پزشکی بوده و نیاز است تا ویژگی های بارز یک کلینیک و مطب خوب را بدانید.

اکثر افراد از فضای دندانپزشکی واهمه دارند و البته این مورد به گروه سنی خاصی نیز مربوط نمی‌شود. بنابراین آنچه که از اهمیت ویژه ای برخودار خواهد بود؛ توجه به محیط مطب و کلینیک می‌باشد. در واقع این فضا باید به گونه ای باشد تا از میزان استرس و ترس بیماران بکاهد. مورد دیگر تجهیزات و تکنولوژی به کارگرفته شده است. مسلما استفاده از تجهیزات جدید و بروز نقش مثبتی در روند درمان ایفا خواهد کرد.

از طرف دیگر، پیدا کردن پزشک مجرب در تهران نیز برای اکثر افراد دغدغه ای بسیار جدی است. برای این مورد می‌توانید به میزان تعداد مراجعات پزشک توجه کنید؛ مسلما اگر تعداد مراجعات زیاد باشد؛ نشان دهنده تجربه و تخصص پزشک خواهد بود. همچنین، برخی از پزشکان از یک تیم حرفه ای به عنوان دستیار در کنار خود استفاده می‌کنند که این مورد نیز نشان دهنده تعهد کاری پزشک مورد نظر خواهد بود.

عصب کشی دندان در زعفرانیه

در درمان دندان درد و به اصطلاح عصب کشی آن دو مورد بسیار مهم و مورد توجه مراجعین است. در حالت کلی، عصب کشی دندان کاری اساسی است که در صورتی که به درستی و مطابق اصول انجام نشود؛ فرد همواره درد و دندان را خواهد داشت. بنابراین مراجعه به پزشک متخصص و از آن مهمتر باتجربه امری بسیار ضروری خواهد بود. مورد دیگر استفاده از مواد با کیفیت و درجه اول است که فرد بتواند تا سال ها از دندان پر شده خود استفاده کند.

با توجه به موارد گفته شده، لازم به ذکر است که کلینیک دندانپزشکی یاس واقع در زعفرانیه با بروزترین و مجهزترین امکانات دندانپزشکی آماده ارائه بهترین خدمات به مراجعین خود است. همچنین، کلینیک یاس زیر نظر دکتر محمد محسن پور خدمات خود را با بالاترین استانداردهای روز دنیا در اختیار شما قرار خواهد داد.