فهرست مطالب

اصلاح طرح لبخند چیست؟

لبخند یک موهبت الهی است. هر نوع لبخندی زیبا است اما اگر این لبخند با دیگر اجزای صورت هارمونی ایجاد کند، دلنشین تر خواهد بود. اصلاح طرح لبخندی که دندان های سفید و مرتب شده شما را به نمایش بگذارد، نه تنها چهره شما را زیباتر نشان می دهد، بلکه در دیدگاه دیگران، تأثیر مثبتی خواهد داشت. لبخند زیبا، پایه های اعتماد به نفس فرد را مستحکم تر می کند . امروزه لبخند به عنوان یک تعامل اجتماعی برای رساندن محبت به دیگران مورد استفاده قرار می گیرد. متأسفانه موارد بسیاری دیده می شود که فردی به علت نداشتن دندان هایی مرتب و درخشان، خود و دیگران را از لبخند خویش محروم می سازد. قرن ها پیش این مورد قابل درمان نبود اما امروزه با پیشرفت های حاصل شده، می توان هر نوع ناهنجاری دندانی را تصحیح کرد. اصلاح طرح لبخند یا لبخند هالیوودی راهی آسان و مطمئن برای دست یابی به لبخندی ایده آل است.

در این مقاله عناوین زیر مورد بررسی قرار می گیرند.

برای خواندن مطالب در مورد
ایمپلنت دندانی

سفید کردن دندان

لبخند هالیوودی

اگر به لبخند سلبریتی های هالیوودی نگاه کرده باشید، متوجه زیبایی لبخند در آن ها خواهید شد. در میان دندانپزشکان هیچ راز بزرگی برای ستاره های هالیوودی وجود ندارد. دندانپزشکان با چندین تکنیک ساده، لبخند هالیوودی را به صورت افراد می بخشند. هیچ کدام از هالیوودی ها با دندان های بی نقص متولد نشده اند. بسیاری از هالیوودی ها، لبخند خود را با کمک لوازم دندانپزشکی و تخصص دندانپزشکان به دست آورده اند. اغلب سلبریتی های هالیوودی، با اصلاح طرح لبخند، توانسته اند، لبخند زیبا و ماندگاری را در چهره خود پدید آورند. از آن جایی که این افراد الگوی بسیاری از مردم جوامع مختلف هستند، لبخندشان مورد توجه این افراد قرار گرفته است تا جایی که عبارت لبخند هالیوودی در حال حاضر، در تمام جهان شناخته شده است.

اصلاح طرح لبخند در چه کسانی انجام می شود؟

با این که اصلاح طرح لبخند بیشتر در افرادی که ناهنجاری دندانی یا فکی دارند انجام می شود، اما نکته قابل توجه در این روش، عمومی بودن آن است. حتی افرادی که دندان های مرتبی دارند، می تواند کاندیدای اصلاح طرح لبخند باشد. گاهی با یک تغییر کوچک در رنگ دندان ها و فرم لثه ها، جذابیت بیشتری در لبخند فرد به وجود می آید.

به طور کلی اصلاح طرح لبخند در افراد زیر، رایج تر است:

  • افرادی که دارای فواصل بین دندانی هستند. به ویژه فواصل مربوط به دندان های جلویی.
  • افرادی که از نامرتبی و کجی دندان هایشان رنج می برند.
  • افرادی که به طور مادرزاد برخی از دندان هایشان نروییده است
  • افرادی که به هر دلیلی یک یا چندین دندان خود را از دست داده اند.
  • افرادی که دندان های مرتب و سالمی دارند اما برخی از دندان هایشان دچار لب پریدگی شده است.
  • افرادی که دندان های زرد رنگ و یا سفید مایل به زرد دارند.

برای خواندن مطالب در مورد
جرم گیری دندان

ونیرهای دندانی در اصلاح طرح لبخند

ونیرهای دندانی، برای برطرف کردن نواقص ظاهری دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. اگر دندانی دارای مینای فرسوده باشد و یا شامل شکستگی و ترک خوردگی باشد، از ونیرهای دندانی استفاده می شود. گاهی اوقات نامرتبی دندان ها را می توان با ونیرهای دندانی اصلاح کرد البته به خاطر داشته باشید که نامرتبی های دندانی، در بیشتر موارد با ارتودنسی رفع می شوند و ونیرهای دندانی تنها موارد کوچکی را پوشش می دهند.
جنس ونیر دندان از کامپوزیت و یا سرامیک است. ونیرهای دندانی همان لایه نازکی هستند که روی دندان ها قرار می گیرند تا سفیدی و شفافیت را به دندان ها بازگردانند و در طرح اصلاح لبخند، یاری رسان باشند.

اصلاح طرح لبخند
ونیر کامپوزیت یا سرامیک

ونیر کامپوزیت یا سرامیک؟

ونیرهای پرسلن (سرامیکی) گزینه ای عالی برای داشتن یک لبخند زیبا محسوب می شوند. ونیرهای سرامیکی در مقایسه با بسیاری از روش هایی که در اصلاح طرح لبخند انجام می شود، مقرون به صرفه هستند اما در مقایسه با ونیر کامپوزیت هزینه بیشتری دارند. از آن جایی که در این روش، نیاز به تراشیدن بخشی از مینای دندان و قالب گیری و ساخت سرامیک در لابراتوار دارد، روشی زمان بر و هزینه بر تر از ونیر کامپوزیت است. در استفاده از ونیر سرامیکی، دندانپزشک حدود نیم میلی متر از مینای دندان را می تراشد و بعد از تنظیم دندان ها، از آن ها قالب می گیرد و برای لابراتوار می فرستد. لابراتوار باید سرامیک هایی را که طیف رنگی مشابهی با دندان های طبیعی بیمار دارد، بسازد.

سپس این سرامیک ها با کمک چسب مخصوصی، روی دندان ها با دقت بالا می چسبند.
در ونیرهای کامپوزیتی، نیازی به تراشیدن دندان ها نیست. از این رو هزینه کمتر و زمان کمتری برای درمان نیاز دارد. اگر بخواهیم زمان هر کدام از روش ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که برای اصلاح طرح لبخند با استفاده از ونیر کامپوزیت، تنها یک جلسه نیاز است. در صورتی که در استفاده از سرامیک، دو تا سه هفته زمان لازم است. ونیرهای کامپوزیتی معمولاً در یک جلسه ۲ تا ۵ ساعته، روی دندان ها قرار می گیرند.

مزایا و معایب روش های اصلاح طرح لبخند

درباره معایب و مزایای این روش ها، چندین مورد قابل ذکر وجود دارد. در ابتدا باید بدانید که گاهی نیاز به تراشیدن بخش هایی از لثه برای زیباتر شدن دندان ها وجود دارد. نکته دیگر که از همان ابتدا باید به آن توجه کنید، مدت زمان ماندگاری ونیرهای انتخابی تان خواهد بود. ونیرهای سرامیکی در برابر تغییر رنگ مقاوم هستند. از این رو زیبایی لبخند شما ماندگارتر خواهد بود.
ونیرهای کامپوزیتی اغلب بعد از مدتی، رنگ مواد غذایی را همانند دندان های طبیعی، به خود می گیرند. افرادی که سیگاری هستند و یا از مایعاتی همچون چای و قهوه به وفور استفاده می کنند، کاندیدای مناسبی برای استفاده از ونیر کامپوزیتی نیستند. با این حال ونیرهای کامپوزیتی مقاومی نیز وجود دارند که دیرتر از سایر کامپوزیت ها، لکه و رنگ می گیرند. پیش از انجام هر روش، از دندانپزشک خود درباره ماندگاری ونیرهای دندانی، سوال کنید.

اصلاح طرح لبخند یک عبارت رایج است که بسیاری از ذهن ها را درگیر خود کرده است. عبارتی که پایه درمانی ندارد و تنها یک تصور رایج را نشان می دهد. اگر فکر می کنید برای اصلاح طرح لبخند نیازی به ارتودنسی نخواهد بود، کاملاً در اشتباه هستید. اگر دندان های نامرتبی داشته باشید، شک نکنید که اولین مرحله قبل از انجام هر کاری، انجام ارتودنسی جهت رفع نامرتبی دندان هایتان خواهد بود. درواقع راهی جز ارتودنسی برای اصلاح این ناهنجاری وجود ندارد. در صورتی که دندان های شما مرتب باشد و مشکلات فکی نداشته باشید، نیاز به ارتودنسی نخواهید داشت.

در ابتدا باید وضعیت دندان ها و لثه بیمار چک شود. معمولاً یک عکس از دندان های بیمار در اولین ملاقات با دندانپزشک، گرفته می شود و سپس، اهداف طرح لبخند و فرایند آن برای بیمار شرح داده می شود.
همان طور که گفته شد، ممکن است نیاز به انجام ارتودنسی و حتی ترمیم دندان ها باشد. اگر دندانی نیاز به ایمپلنت داشته باشد، پیش از هر اقدامی، دندان بیمار ایمپلنت می شود. در صورتی که بیمار به طور کامل مشکلات دهان و دندانش برطرف شود، لمینت دندان انجام می گیرد. لمینت، یک لایه نازک از جنس سرامیک یا کامپوزیت است که از نظر رنگی، تقریباً همرنگ دندان ها اما شفاف تر و درخشان تر از دندان های طبیعی است. استفاده از لمینت، رایج ترین روش در اصلاح طرح لبخند است.