دسته‌هاوبلاگ

جرم گیری دندان

جرم گیری دندان

شاید تا به حال برای شما پیش آمده باشد با افرادی که دندان هایی زرد با ظاهری زننده دارند هم صحبت شده باشید و از نگاه کردن به آنها بپرهیزید و این موضوع شما را آزار بدهد .

جرم گیری دندان بهترین روش برای جلوکیری از این امر است و اعتماد به نفس افراد را در مواجهه با دیگران بالا می برد.

در ادامه این مطلب به شرح کامل جرم گیری دندان پرداخته ایم.

فهرست مطالب

همانطور که مسواک زدن به طور منظم روزی 2 تا 3 بار پیشنهاد می شود، از بین بردن جرم های دندان به طور مرتب سالی 1 یا 2 بار نیز توصیه می شود.

جرم گیری شیوه ای است که برای از بین بردن جرم دندان استفاده می شود. از این شیوه برای پیشگیری از بروز بیماری های پریودنتال صورت می گیرد.

معمولا جرم های دندانی را به عنوان سنگ یا پلاک می شناسند. علل زیادی برای ایجاد پلاک وجود دارد مثل غذاهای دارای قند و مسواک نزدن و غیره. در این مقاله قصد داریم به جرم گیری بیشتر بپردازیم.

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان در واقع از بین بردن جرم ها و رسوباتی است که بر اثر خوردن غذا روی دندان ها و اطراف لثه ها دیده می شود.

در این روش جرم از روی دندان برداشته می شود. مثلاً افرادی که در مصرف چای زیاده روی می کنند و یا سیگار می کشند پس از مدتی رنگدانه های دندانشان زیاد است و جرمگیری دندان سبب می شود تا بتوانند تفاوت چشمگیری بر روی ظاهر دندان ها داشته باشند.

در انجام جرم گیری رنگ خود دندان تغییری نمی کند و روشنتر نمی شود و فقط رنگدانه های اضافی که روی دندان ایجاد شده اند برداشته می شوند و به نوعی رنگ نهاییت دندان نمایان می شود.

علت ایجاد جرم دندان چه می باشد؟

برای کسانی که می خواهند جرم گیری انجام دهند باید بدانند اگر چند روز مسواک نزده باشند لایه های مواد غذایی روی دندان ها می نشیند.

اگر مسواک بزنند این لایه ها از بین می رود. ولی اگر فاصله زمانی و عمر این لایه ها ماه و سال ها طول بکشد به آسانی پاک نمی شود. به صورتی که زردی روی دندان ها می ماند و ظاهر بسیار ناخوشایندی برای افراد ایجاد می کند.
افرادی که سیگار می کشند و مواد مخدر مصرف می کنند نیز دچار همین مشکل می شوند. این افراد خیلی بیشتر از بقیه به جرم گیری نیاز دارند.

به غیر از افراد سیگاری اشخاصی که بیش از اندازه چای نوش جان می کنند نیز به جرم دندان دچار می شوند.

خوب است بدانید به غیر از مواد غذایی، حتی بزاق دهان نیز باعث بیشتر شدن جرم روی دندان ها می شود. به همین دلیل حتی اگر تایم زیادی غذا نخوریم، باز هم جرم روی دندان ها ایجاد می شود.

جرم‌گیری دندان با جوش‌شیرین

همان طور که در مبحث گذشته نیز اشاره شد،از بین بردن جرم در روش خانگی با استفاده از جوش‌شیرین بسیار کارساز و تأثیرگذار است.

در اینجا  می‌خواهیم چند نوع دیگر از جرم‌گیری به وسیله جوش‌شیرین و سایر مواد را به شما آموزش دهیم که تأثیر چشمگیری در از بین بردن جرم دندان شما داشته و منجر به سفیدی و درخشندگی دندان هایتان  می­شود.

جرم‌گیری دندان با استفاده از جوش‌شیرین و هیدروژن پروکساید:

  • در این روش ابتدا جوش‌شیرین را با هیدروژن پروکساید مخلوط می‌کنیم؛ از ترکیب آن­ها یک خمیر باکیفیت به دست آید. این خمیر برای از بین بردن پلاک های دندان بسیار موثر است و تأثیر چشمگیری در سفید کردن دندان های زرد شده دارد

  • با استفاده از مسواک یا حتی انگشتان خود می­توانید این خمیر را برای مدت زمان 30 تا 50 ثانیه بر روی دندان های خود بمالید و بعد از اتمام این کار دندان های خود را خیلی خوب با آب بشویید تا بقایای خمیر کاملاً از دندان تان شما پاک شود.

  • در استفاده از جوش‌شیرین جهت جرم زدایی از دندان‌هایتان باید کاملاً مراقب باشید. این ماده مثل یک سمباده زبر عمل می‌کند و اگر بیش از حد آن را روی دندان های خود بمالید امکان دارد مینای دندانتان دچار آسیب شود.

سایر خدمات ارائه شده در کلینیک یاس دنتال

جرم‌گیری دندان با استفاده از جوش‌شیرین و سرکه سیب

در این روش نیز باید یک قاشق جوش‌شیرین را با مقدار مشخصی آب مخلوط‌کنید که نتیجه آن یک خمیر  کشسان باشد. بعد از به دست آوردن این خمیر یک قاشق غذاخوری سرکه سیب به آن اضافه کرده و دوباره آن را ورز می‌دهند تا خمیر نهایی به دست آید.

  • بعد از به دست آوردن خمیر جوش‌شیرین خود از طریق یک مسواک آن را روی دندان‌ها و لثه خود بسابید و به مدت 30 ثانیه آن را رها کنید.
  • اگر این عمل را دو هفته متوالی و هر روز یک بار انجام دهید از نتیجه آن شگفت‌زده خواهید شد. استفاده از جوش‌شیرین برای از بین بردن پلاک های دندان تأثیر چشمگیری خواهد داشت .

جرم‌گیری دندان با استفاده از جوش‌شیرین و روغن زیتون نیز ممکن است. روغن زیتون این خاصیت را دارد که اسید های چرب را در خود حل کرده و آن را از دهان پاک کند.

و به همین دلیل پلاک‌هایی که اسید های چرب بوجود می‌آورند را از بین ببرد. مخلوط کردن جوش‌شیرین که خود یک پاک‌کننده قوی است با روغن زیتون خمیری را به ما می‌دهد که نقش بسیار موثری در جرم زدایی و از بین بردن پلاک های دندان دارد.

  • در این روش ابتدا یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را باکمی آب مخلوط کرده و چند قطره روغن زیتون به آن اضافه می‌کنیم و به خوبی مخلوط می‌کنیم.
  • از ماده به دست آمده مقداری بر روی مسواک مالیده و به مدت 2 تا3 دقیقه به آرامی بر زیر روی دندان های خود می‌مالیم. روش مالیدن این مخلوط درست شبیه مسواک زدن با خمیردندان است .
  • اگر این کار را 2 الی 3 هفته به طور مداوم و هر روز انجام دهید نتیجه آن را خواهید دید و تمام پلاک‌ها و جرم های دندان شما از بین می­روند.

جوش‌شیرین می‌تواند با موارد دیگری مثل خمیر توت‌فرنگی، روغن نارگیل و نمک دریایی مخلوط شود و همه این روش‌ها تأثیر شگفت‌انگیزی در از بین بردن پلاک‌ها و جرم دندان های شما دارند.

انجام جرم‌گیری در مطب  دندان‌پزشکی و با استفاده از دستگاه کارامد تر است و تغییرات سریع تری را ایجاد می‌کند، اما اگر به دنبال روش های خانگی برای جرم‌گیری دندان های خود هستید، جوش‌شیرین بهترین گزینه محسوب می‌شود

جرم گیری دندان در خانه

یکی از روش های خانگی برای جرم گیری دندان ها استفاده از خمیر جوش شیرین است. در واقع نیاز به یک قاشق غذاخوری جوش شیرین، کمی نمک و مسواک است.

جوش شیرین و نمک ترکیب می شوند و روی مسواک خیس مالیده می شود و و دندان ها به واسطه این ترکیب مالش داده می شوند و در نهایت با آب ولرم دهان شسته می شود.

برای نتیجه بهتر می توانید این کار را یک روز در میان انجام دهید و پس از اینکه پلاک ها از بین رفته بین 7 الی 10 روز آن را تکرار کنید.

روش دیگر استفاده از ژل آلوئه ورا و گلیسیرین گیاهی است. در این روش یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا و همینطور 4 قاشق چای خوری گلیسرین گاهی و 4 الی 5 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 10 قطره اسانس لیمو و یک فنجان آب نیاز دارید.

مواد را با هم مخلوط می کنید و یک خمیر یک دست ایجاد می کنید و مخلوط را به دندان ها می مالید و دهان را کاملاً آبکشی می کنید.

پوست پرتقال از دیگر مواردی است که سبب پاکسازی دندان ها از جرم می شود. می توانید تکه ای از پوست پرتقال را دو الی سه دقیق روی دندان بگذارید و آن را روی دندان بمالید و سپس شستشو نمایید.

همینطور نیاز است که دهان شویه ها و محلول هیدروژن پراکسید نیز داشته باشید و به صورت دوره ای در منزل غرغره نمایید.

جرم‌گیری دندان خانگی

اگرچه بهترین راه برای از بین بردن جرم دندان‌ها مراجعه کردن به دندان‌پزشکی است که خیلی سریع و حرفه‌ای این عمل را انجام می­دهند، اما شما می­توانید این کار را در خانه خودتان نیز انجام دهید.

بهره‌مندی از دندان های زیبا و درخشنده باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس در شما خواهد شد و لبخندتان را دوچندان زیباتر می­کند.

جرم گرفتن دندان‌ها علل زیادی دارد به همین دلیل باید راه‌های مختلفی نیز برای از بین بردن آن­ها در نظر داشت.

در اینجا مراحل درمان خانگی جرم دندان را به شما آموزش می‌دهیم تا به راحتی بتوانید دندان های درخشان و شفاف را به خودتان هدیه دهید.

بیشترین سوالات پرسیده شده توسط کاربران

آیا جرم گیری دندان دردناک است ؟ جرم گیری دندان ها  می تواند ناراحتی ایجاد کند ، بنابراین شما یک بی حسی موضعی یا موضعی برای بی حسی لثه دریافت خواهید کرد.

دندانها بعد از جرم گیری چقدر درد می کنند؟ پس از اتمام جرم گیری ، ممکن است چند روز در اطراف دندان احساس ناراحتی کنید. ممکن است تا شش هفته به برخی از حساسیت ها نسبت به سرد و گرم توجه کنید.

علت ایجاد جرم روی دندان

اگر چندین روز مسواک استفاده نشود و لایه غذا بر روی دندان بنشینند، با مسواک تمام آن از بین می­روند، ولی اگر فاصله زمانی و عمر این لایه به چندین ماه و یا حتی گاها به چند سال برسد، دیگر به آسانی نمی­توان از دست آن خلاص‌ شد. به‌ شکلی که زردی آن بر روی دندان­های مورد نظر باقی می­ماند و ظاهری نامطلوب بوجود می­آورد.

علاوه‌ بر کسانی که‌ در مراقبت نمودن‌ از دندان خود کم کاری می­کنند، موارد دیگری نیز هستند که‌ به‌ این مشکل روبرو می­شوند. اشخاص سیگاری و افرادی که دچار مصرف مواد مخدر هستند، اغلب بیشتر از دیگر اشخاص به جرم گیری دندان احتیاج دارند. علاوه‌ بر افراد سیگاری و افراد معتاد به مواد مخدر، افرادی که بیش‌ از حد چای می­نوشند هم به جرم دچار می­شوند.

بد نیست که بدانید که‌ علاوه بر مواد غذایی، حتی بزاق دهان هم باعث افزایش جرم بر روی دندان مورد نظر می­شود. پس اگر حتی برای‌ مدتی نیز غذا استفاده نکنیم، باز هم جرم بر روی دندان نقش می­بندد.

از بین بردن جرم دندان با استفاده از آب و جوش‌شیرین:

  • ابتدا یک لیوان آب و یک قاشق جوش‌شیرین را باهم مخلوط‌کنید تا مایعی سفت و غلیظ به دست بیاید.
  • از این محلول می‌توانید به عنوان خمیردندان استفاده کرده و با مالیدن آن روی مسواک 2 تا 5 دقیقه مسواک بزنید.
  • اگر این عمل را به مدت 1 هفته ادامه دهید بعد از این مدت متوجه تغییرات چشمگیر در تغییر رنگ دندان‌هایتان خواهید شد.
  • در نظر داشته باشید که بیش از یک قاشق جوش‌شیرین استفاده نکنید چرا که استفاده بیشتر از این ماده ممکن است به مینای دندان شما آسیب برساند.

روش دیگر برای درخشان کردن دندان‌ها و زدودن جرم آن استفاده از محلول آب، جوش‌شیرین و سرکه است

  • ابتدا باید به همان روش اول یک قاشق جوش‌شیرین را با مقداری آب مخلوط کرده و چند قطره سرکه نیز بدان اضافه کنید.
  • با مخلوط کردن آب و جوش‌شیرین باید مخلوطی سفت و خمیری بوجود بیاید. پس از آن باید سرکه را به این مخلوط اضافه کنید.
  • در این روش نیز با استفاده از مسواک بین 2 تا 5 دقیقه دندان های خود را خوب مسواک بزنید.
  • گفتنی است که این روش به دلیل خاصیت ضد باکتریایی سرکه موثر تر از روش نخست است ،پس یک یا دو بار در هفته کفایت می­کند.
در این روش‌ها ماده اثرگذار و سفیدکننده دندان همان جوش‌شیرین است و استفاده از مواد دیگر تنها به عنوان مکمل برای بهتر عمل کردن و سفید تر کردن دندان استفاده می‌شود. مواد دیگری چون ، آب لیمو ، نمک دریایی، توت‌فرنگی و… همراه با جوش‌شیرین به همان روشی که ذکر شد می‌توانند نقش موثرتری در سفیدی دندان شما داشته باشند. جرم‌گیری دندان به استفاده از روغن نارگیل: شاید همگان ندانند، اما روغن نارگیل خواص شگفت‌انگیزی در جرم‌گیری و سفید سازی دندان‌ها دارد. استفاده از روغن نارگیل به عنوان سفیدکننده دندان‌ها باعث ترشح بزاق  شده و باعث فعال شدن آنزیم­هایی می‌شود که منجر به از بین بردن باکتری‌ها می­شود . این روغن می‌تواند استرپتوکوکی را از بین ببرد، استرپتوکوکی از باکتری‌هایی است که باعث از بین رفتن مینای دندان می­شود. روغن نارگیل علاوه بر این از رشد استرپتوکوکی جلوگیری می‌کند و همین امر باعث توقف پوسیدگی دندان‌ها می­شود. به این خاطر است که از دیرباز روغن نارگیل را برای جرم‌گیری از دندان های زرد و بدرنگ تجویز می کرده‌اند.
  • برای این کار باید مقدار مشخصی روغن نارگیل را بین 2 تا 3 دقیقه قرقره کنید و بعد از بیرون ریختن آن مسواک بزنید.
  • این کار را به مدت 2 هفته و هر شب پیش از خواب انجام دهید . نکته مثبت آن این است که هر چقدر که از روغن نارگیل استفاده کنید آسیبی به دندان های شما نمی­رساند.

دستگاه جرم گیری دندان

دستگاهی که برای جرم گیری دندان استفاده می شود مدل های مختلفی دارد.این دستگاه هامعمولاً دارای سرقلم هایی با سایز های مختلف هستند که برای نقاط ریز و جزئی و ظریف تعویض می شوند.

همینطور بخشی از دستگاه دارای پمپ فشار آب است که بار مخصوص خود را دارد.دستگاه دارای پدال است به طور یکه کار آن آسان باشد.معمولاً مد دستگاه جرم گیر برای پریو و اندو نیز طراحی می شود.

دستگاه جرم گیری بسته به نوع کاربردی که دارن قابلیت کار بدون آب را نیز دارند.موضوع جالب اینکه این دستگاه ها بر اساس ضربه هایی که روی جرم ها رسوب های دندان قرار گرفته اند سبب تخریب آنها می شود. هندپیس دستگاه قابلیت جدا شدن و ضدعفونی شدن دارند.

جرم گیری دندان

روش های جرم گیری دندان

روش های جرم گیری دندان به طور کلی به دو دسته دستی و با دستگاه تقسیم می شودکه بهتر است توسط بهترین دکتر دندانپزشک انجام بشود.

در پروسه جرمگیری دندان دستی دندانپزشک یک سری ابزارهای مخصوص دارد و به صورت دستی شروع بع جرم گیری می کند.

در این روش جرم های سطحی از روی دندان برداشته می شود و برای کسانی که جرم زیادی روی دندان خود ندارند گزینه خوبی است اما اگر میزان رسوبات و جرم های روی دندان شما زیاد است معمولاً این روش توصیه نمی شود.

گزینه دیگر جرم گیری با دستگاه است.

دستگاهی که استفاده می شود خاصیت فرا صوت یا اولتراسونیک دارد و همینطور دارای بخشی است که شامل اسپری آب می شود و سبب از بین بردن جرم های روی دندان می شود.

عملکرد دستگاه به صورتی است که یک سری ضربه ها کوچک اما پیوسته به دندان وارد می کند تا چرم های روی دندان از بین برود.

در واقع این ضربه ها جرم ها را تخریب می کنند. اسپری آب سردی که برای دستگاه وجود دارد سبب می شود تا دندان ها تمیز شوند و همینطور سبب خنک سازی می شود.

دندان درد یکی از آزار دهنده ترین دردهایی است که هر کسی ممکن است حتی برای یکبار هم که شده آن را تجربه کرده باشد.

درد دندان در پی پوسیدگی دندان بوجود می آید که راه های درمانی برای رفع موقت استفاده از دارو است، اما برای رفع کامل دندان درد بر طرف کردن کامل پوسیدگی دندان است .

مراحل جرم گیری دندان

مرحله اول: در مرحله جرم گیری یا کورتاژ لثه صورت می گیرد که هم با ابزارهای دستی صورت می گیرد و هم از ابزارهای اولتراسونیک استفاده می شود و پلاک ها از روی دندان شما با لرزش یک سری فلزی پاک می شود و همینطور از آب برای شستن پلاک ها استفاده می شود در این مرحله اگل پلاک ها به بافت لثه ای نیز رسیده باشد نیاز به کورتاژ لثه ای است که از لیزر استفاده می شود تا بافت اپیتلیوم عفونی از روی لثه ها پاکسازی شود.

مرحله دوم: در این مرحله بروساژ دندان صورت میگیرد به طوری که پزشک دندان را به خمیر مخصوصی آغشته می سازد و از وسیله ای چرخشی استفاده می کند که یک برس به سر آن بسته شده است.

این کار سبب بروساژ سطحی دندان می شود و معمولاً پس از جرم گیری دندان صورت می گیرد و سبب می شود که سطح صیقلی روی دندان ایجاد شود و رنگ ها حذف شوند و دندان ها سفید شوند.

مرحله سوم: در این مرحله نوبت به صیقلی کردن دندان است که از آن با عنوان AIRFLOW یاد می شود، این روش بسیار ایده آل بوده و سبب از بین رفتن لک و تغییرات ناشی از سیگار و قلیون می شود.

این روش دندان ها را سفید می کند و سبب می شود که پلاک دندان از بین برود. در این روش دندان ها بدون تماس مستقیم و فشار صیقل داده می شود و دندان ظاهر زیباتری پیدا می کند.

در این روش نیاز به یک اسپری هوا و سدیم بی کربنات و همینطور دستگاه جت آب است تا بتواند لکه ها را پاکسازی نمای.

مزایای جرم گیری دندان

شاید فکر کنید که جرم گیری دندان تنها باعث زیبایی آن می شود اما موضوع اصلی آن جلوگیری از پوسیدگی دندان است و مهمترین مزیت محسوب می شود.

جرم ها و پلاک های یک دندان، روی دندان های مجاور نیز تاثیر می گذارند و از سوی دیگر به بافت لثه ای نیز وارد می شوند.

مشخص است که جرم ها و پلاک ها دارای سبک های مختلفی هستند که هر یک نیاز به تخریب مخصوص دارند. در جرم گیری عمر دندان ها بیشتر می شود.

جنبه دیگر زیبایی دندان ها است که سبب لبخندی دلنشین می شود.

همینطور وجود جرم ها و رسوبات بر روی دندان ها سبب ایجاد میکروب ها می شود و میکروب ها در دهان رشد می کنند و این موضوع سبب بوی بدن دهان شده و دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد.

آیا می‌توان دندان لمینیت، ایمپلنت و کامپوزیت شده را جرم‌گیری دندان کرد؟

جرم‌ گیری دندان و سفید نمودن آن همواره با یکدیگر انجام می‌شوند. این موارد با هدف برداشتن جرم‌هایی که بر روی لثه یا در زیر آن جمع شده‌اند انجام می­گیرد. پزشک از یک ابزار دستی با تجهیزات دیپلر و اولتراسوند به وسیله EMS ویژه ایمپلنت‌ها و نیرهای دندانی آنها را تمیز می‌کنند.

اگر ایمپلنت دندانی خود دارید بایستی به شکل منظم به دندانپزشک مراجعه نمایید تا اطمینان حاصل کنید که اطراف آن­ها به شکل کناسبی تمیز شده و از بروز عفونت‌هایی که سبب لق شدن آن می‌شود جلوگیری شود. ایمپلنت ‌ها هم همچون دندان‌ طبیعی به توجه خاصی نیاز دارند.

عوارض جرم گیری دندان

اینکه بخواهیم در مورد عوارض جرم گیری دندان صحبت کنیم، بیشتر بستگی به نوع دندان شما دارد.

به هر حال در روش های جرم گیری با دستگاه از ضربه استفاده می شود و افراط در این زمینه سبب می شود که مینای دندان آسیب ببیند و سبب شود که دندان ها سریعاً خراب شوند.

موضوع از این قرار است که جرم گیری دندان به طور کلی باید در دوره های زمانی مختلف و توسط پزشک متخصص صورت بگیرد تا اثر بخش باشد.

تفاوت بلیچینگ و جرمگیری دندان چیست ؟

هر دو روش یعنی جرم گیری دندان و بلیچینگ سبب می شود تا دندان ها روشنتر شوند. اما نوع و میزان سفید شدن دندان در این دو روش با هم فرق دارد.

در روش جرم گیری دندان املاحی که روی دندان رسوب کرده است پاک می شود، این رسوبات معمولاً سبب بوی بدن دهان و همینطور بدرنگی دندان می شود و میکروب ها همیشه در دهان وجود دارد.

در این روش دندان به نوبه خود سفید نمی شود یعنی به رنگ قبل خود بر می گردد و آنچه روی دندان رسوب است از بین می رود.

در روش بلیچینگ برای از بین بردن لکه ها و رنگدانه هایی که روی دندان قرار دارد از دستگاه و مواد خاصی استفاده می شود.

این روش به نوبه خود می تواند دندان را تا دو درجه سفیدتر از وضعیت عادی نماید. در واقع ماده سفید کننده ای که در روش بلیچینگ استفاده می شود سطح نازکی از روی دندان را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب سفیدتر شدن می شود.

ماده بلیچ به داخل دندان نفوذ می کند و رنگ واقعی دندان را روشنتر می شود.

جرم گیری و مراقبت های پس از آن

پس از جرمگیری دندان نباید سریعاً از نوشیدنی های رنگ دار، خیلی سرد و خیلی داغ استفاده کنید. همینطور از مواد غذایی چسبنده و سفت نیز پرهیز کنید

جرم گیری لثه

گاهی رسوبات از روی دندان ها به سمت لثه ها می روند که نیاز به کورتاژ لثه است تا جرم های ناسالم از لثه ها خارج شود این کار معمولاً در مرحله اول جرم گیری صورت می گیرد.

هزینه جرم گیری دندان

هزینه جرم گیری به نسبت بلیچینگ ارزانتر است و میزان سفیدی نیز کمتر است. بر اساس میزان جرمی که روی دندان دیده می شود گاه نیاز به دو جلسه برای جرم گیری است بنابراین هزینه ها بستگی به شرایط مختلفی دارد.

جرم گیری دندان

جرم‌گیری دندان در تهران

بسیاری از ما بارها شنیده‌ایم که جرم‌گیری دندان باعث از بین رفتن مینای دندان می­شود. اما این حقیقت ندارد.

در واقع این جرم دندان است که منجر به آسیب و پوسیدگی دندان های می­شود نه عمل جرم‌گیری. پلاک های روی دندان در حقیقت جمع شدن میکرب‌ها و باکتری‌ها بر سطح دندان است.

اگر پلاک بر روی دندان ماندگار شود املاح معدنی بر روی آن رسوب می‌کند و باعث بوجود آمدن جرم بر روی دندان می­شود و باید به وسیله عمل جرم‌گیری این پلاک‌ها و رسوبات برداشته شود.

اگر این جرم‌ها برداشته نشوند باعث تخریب بافت دندان و لثه می­شوند. جرم‌گیری دندان در کلینیک های تهران به وسیله متخصصین انجام می­شود. عمل جرم‌گیری روشی است برای

برداشتن جرم و لکه‌ها ، تارتارها و پلاک‌ها از روی دندان و ریشه آن است. که به هیچ‌وجه باعث آسیب رساندن به دندان‌ها نمی­شود. در جرم‌گیری دندان به طور کل 2 روش وجود دارد

  • شیوه دستی جرم‌گیری که در این روش دندان‌پزشک متبحر به وسیله یک ابزار عمل جرم‌گیری را انجام می­دهد .در این شیوه برای تمام انواع جرم دندان استفاده نمی­شود و تنها برای کسانی مناسب است که جرم کمتری بر روی دندان‌هایشان وجود دارد. روشی که به جرم‌گیری سطحی نیز معروف است و در اغلب دندان‌پزشکی های شاخص تهران این کار به خوبی انجام می‌شود.
  • شیوه دوم جرم‌گیری به وسیله دستگاه انجام می­شود دستگاهی که برای عمل جرم‌گیری دندان استفاده می­شود«التراسونیک» نام دارد. روش جرم‌گیری با دستگاه به این صورت است که ابتدا دندان‌پزشک با استفاده از یک اسپری محلول دندان های شما را آغشته می­کند و پس از آن ضربات نرم و مداوم دستگاه التراسونیک تمامی جرم های دندان شما را از بین می‌برد و در نهایت بعد از استفاده کردن مداوم از آب (به وسیله اسپری) جرم‌ها و پلاک های دندان یکی پس از دیگری از دیواره مینای دندان شما جداشده و با فشار آب اسپری شسته شده و از بین می­رود. چنانچه شما از افرادی هستید که قصد استفاده از روش دوم در مطب دندان‌پزشک را دارید باید به دنبال یک کلینیک و دندان‌پزشک متبحر و باتجربه در تهران بگردید که هم متخصصین خوبی داشته باشد و هم مجهز به دستگاه جرم‌گیری مدرن باشد.این روش به هیچ عنوان درد ندارد، به این دلیل که قرار نیست لایه‌ای از دندان شما برداشته شود و تنها جرم‌ها و پلاک های تجمیع شده در طول زمان از سطح مینای دندان جداشده و شسته می­شود. در مورد اینکه چند بار باید عمل جرم‌گیری را انجام دهیم یا هر چند وقت یک‌بار نیاز به عمل جرم‌گیری داریم؛کاملاً بستگی به نوع مراقبت شما از دندان‌هایتان دارد. معمولاً برای افرادی که مرتب مسواک می‌زنند و نخ دندان استفاده می‌کنند و در کل مراقبت های بهداشتی از دهان و دندان خود را جدی می­گیرند شاید تنها یک بار کافی باشد و بعد از آن با مراقبت از دندان‌ها و پرهیز های غذایی و مسواک زدن باعث خواهد شد که دیگر نیازی به جرم‌گیری نداشته باشند. اما در اینجا می‌خواهیم این اندیشه غلط را از ذهنتان بزداییم که جرم‌گیری منجر به آسیب به دندان‌ها می­شود. عمل جرم‌گیری هیچ تأثیر سوئی بر دندان­های شما نخواهد داشت. پس شما می­توانید سالی یک مرتبه برای جرم‌گیری به دندان‌پزشک مراجعه کنید. اشاره به این مطلب نیز ضرورت دارد که برای انجام عمل جرم‌گیری به طور صحیحی و حرفه‌ای بایستی کلینیکی را در تهران انتخاب کنید که متبحر و باتجربه بوده و از دستگاه‌های به‌روز و مجهز استفاده کند.

جرم‌گیری دندان در زعفرانیه

دندان‌ها به وسیله شیوه‌ها و ابزار های مختلفی جرم‌گیری میشوند ،بعلاوه روشی از جرم‌گیری با استفاده از وسیله فرا صوت بسیار خوب عمل جرم‌گیری را انجام میدهد،عمل جریم گیری باعث پاک و درخشان شدن سطح دندان می‌شود و برطرف‌کننده زبری‌ها و برآمدگی های سطح دندان می‌شود که حالتی ناموزون به دندان بخشیده است، با جرم‌گیری این لکه‌ها از بین رفته و سطح دندان صیقلی و یکدست میشود.

عمل جرم‌گیری پیش از عمل بلیچینگ انجام میشود. در کلینیک دندان‌پزشکی یاس عمل جرم‌گیری با استفاده از دستگاه‌ها و وسایل کاملاً پیشرفته و بی‌خطر انجام میشود و بسیار دقیق و بدون آسیب این عمل انجام میگیرد.

کلینیک دندان‌پزشکی یاس واقع در زعفرانیه آماده است تا بهترین خدمات جرم‌گیری را به مراجعین خود ارائه دهد. استفاده از دستگاه ایرفو یکی از این روش‌هاست که با آن عمل جرم‌گیری با سرعت و بسیار دقیق¬تر و موثرتر انجام می‌گیرد.

این دستگاه در واقع مخصوص عمل جرم‌گیری است و به این صورت کار میکند که پودر جرم‌گیری را با فشار آب بر روی جرم دندانهای شما میریزد و با این کار تمامی جرم‌ها از دندان های شما پاک میشوند.

این روزها استفاده از دستگاه ایرفو بهترین روش برای جرم‌گیری دندان در مطب دندان‌پزشک محسوب میشود که کاملا بدون درد بوده و هیچ‌گونه آسیبی نیز به دندان های شما نمی‌رساند.

یادتان باشد که هر 6 ماه برای انجام عمل جرم‌گیری به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید . اگر بر روی دندان های شما لکه‌های عمیق و تیرگی زیاد باشد .

باید از دو روش ایرفلو و اسکیلینگ استفاده شود. کلینیک دندان‌پزشکی یاس با توجه به وضعیت جرم دندان های شما تشخیص میدهد که از چه روشی برای از بین بردن کامل جرم دندان‌هایتان استفاده کند. روشی که کاملاً تخصصی و باتجربه کافی انجام میگیرد.

موقعیت مکانی یاس دنتال در تهران

نکته پایانی

جرم گیری دندان با دستگاه معمولاً رضایت بیشتری به نسبت روش دستی دارد.

سوالات متداول جرم گیری دندان

شاید فکر کنید که جرم گیری دندان تنها باعث زیبایی آن می شود اما موضوع اصلی آن جلوگیری از پوسیدگی دندان است و مهمترین مزیت محسوب می شود.

یکی از روش های خانگی برای جرم گیری دندان ها استفاده از خمیر جوش شیرین است. در واقع نیاز به یک قاشق غذاخوری جوش شیرین، کمی نمک و مسواک است.

هزینه جرم گیری به نسبت بلیچینگ ارزانتر است و میزان سفیدی نیز کمتر است. بر اساس میزان جرمی که روی دندان دیده می شود گاه نیاز به دو جلسه برای جرم گیری است بنابراین هزینه ها بستگی به شرایط مختلفی دارد.

5 نظر
  1. سلام .بهترین دندانپزشکی هستند کارشون واقعا حرفه ایی و دقیق هست.ممنون

  2. سلام .بهترین دندانپزشک هستند؛کارشون واقعا حرفه ایی و دقیق هست.ممنون

    1. میخواستم تشکر کنم بابت کار فوق العاده تون. من خودم دندونام خیلی جرم داشت و بعد از مراجعه واقعا تفاوت رو احساس کردم و از کارشون بسیار راضی هستم.

      1. سلام . از خدمات حرفه ایی تون در زمینه جرم گیری دندونام واقعا ممنونم.

        1. سلام .از حسن انتخاب شما سپاسگذاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *