ایمپلنت دندانی – از دست دادن دندان‌ها واقعه ناراحت کننده ‌ای برای همه انسان ها محسوب می‌شود. هنگامی که دندان‌های خود را از دست می‌دهید، نه تنها جای خالی آن در دهان، زیبایی لبخند را تحت تأثیر قرار می‌دهد و گاهی اوقات اعتماد به ‌نفس افراد را کاهش می‌دهد، بلکه مشکلات متعددی برای سلامت دهان و سلامت عمومی بدن ایجاد می‌نماید. به همین علت پر کردن جای خالی دندان اقدام مهمی برای این دسته از افراد است.

برای پر کردن جای خالی دندان روش‌های متعددی بر پایه ایمپلنت و یا بدون ایمپلنت دندان وجود دارد. متداول‌ترین روش‌های جایگزینی دندان‌های صدمه دیده یا از دست رفته عبارتند از دندان مصنوعی، بریج و ایمپلنت.

ایمپلنت دندان تنها روش دائمی و ماندگار پر کردن جای خالی دندان‌ها است و منافع زیادی برای بیمار به دنبال دارد. 

ایمپلنت دندان 

فهرست مطالب

ایمپلنت دندان 

ایمپلنت دندان (implant )، همان طور که از نام آن پیداست نوعی پروتز کاشتنی است که در دهان جایگذاری می‌شود. ایمپلنت در واقع یک پایه تیتانیومی (و گاهی اوقات زیرکونیا) است که در داخل استخوان فک در زیر لثه جایگذاری می‌شود تا همانند ریشه دندان عمل کرده و روکش دندان یا دندان مصنوعی را در جای خود ثابت و مستحکم نگه دارد.

 

ایمپلنت دندان که امروزه بسیار رایج است، شکلی شبیه به پیچ دارد و در داخل سوراخی که در استخوان فک ایجاد می‌شود، قرار می‌گیرد تا ظرف چند ماه به استخوان فک جوش بخورد. از ایمپلنت دندان هم می‌توان برای ثابت کردن دندانهای مصنوعی و هم به عنوان یک دندان تکی استفاده کرد. جنس ایمپلنت دندان از تیتانیوم خالص است که با بدن انسان سازگاری کامل دارد. شکل آن به صورت میله باریک است که درون استخوان فک قرار میگیرد .امروزه ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای دندانهای از دست رفته است. نکته قابل توجه در مورد ایمپلنت دندان این است که اگر پس از قرار گرفتن در فک به طور صحیح از آن نگهداری شود، ماندگاری بسیار بالایی دارد . با توجه به پیشرفت های زیاد در زمینه مراقبت از دندان، میلیون ها ایرانی از دندان درد رنج می برند، که اکثر آنها به علت پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال یا آسیب میباشد

برای سال ها، گزینه درمان برای افرادی که دندان هایشان را از دست داده بودند، استفاده از پل و پروتز دندان بود.  امروزه، ایمپلنت دندان در دسترس همه عزیزان هستند. 

  • اندوستیال (endosteal)
  • ساب‌پریوستیال (subperiosteal)

ایمپلنت اندوستیال به ایمپلنتی گفته می شود که درون استخوان قرار می گیرد.ساب‌پریوستیال ایمپلنتی است که روی استخوان آرواره و زیر بافت لثه قرار میگیرد .امروزه دیگر از ایمپلنت های ساب‌پریوستیال استفاده نمی شود ، چون در مقایسه با ایمپلنت های اندوستیال در بلند مدت نتایج ضعیف تر و استحکام کمتری دارند.

مزیت ایمپلنت دندان بر دندان مصنوعی چیست؟ 

در واقع می‌توان گفت ایمپلنت هم از نظر زیبایی و هم از نظر عملکردی بسیار بهتر از دندان مصنوعی است. ایمپلنت دندان کاملاً شبیه دندان طبیعی است و کسی متوجه تفاوت آن با دندان‌های طبیعی خودتان نمی‌شود. با ایمپلنت دندان می‌توانید همه غذاهایی را که قبلاً با دندان‌های خود می‌خوردید، بخورید و هیچ‌ گونه محدودیت غذایی خاصی برای آن وجود ندارد در حالی ‌که با دندان مصنوعی بسیاری از غذاها را نمی‌توان جوید. 

تمیز کردن دندان مصنوعی مستلزم تمیز کردن دندان‌های طبیعی و دندان مصنوعی به صورت جداگانه است در حالی که ایمپلنت درست همانند دندان‌های دیگرتان تمیز می‌شود و نیازی به مراقبت ویژه ندارد. ایمپلنت کاملاً ثابت است و لغزش و تکان ندارد در حالی که دندان مصنوعی هنگام صحبت کردن و جویدن غذا تکان خورده و دائماً لثه را تحریک می‌کند.

همچنین امکان درآمدن آن وجود دارد به همین علت بسیاری از بیماران همیشه هنگام صحبت کردن و خندیدن نگران بیرون آمدن دندان مصنوعی خود را دارد در حالی ‌که ثبات ایمپلنت درست همانند دندان طبیعی است چرا که به استخوان فک جوش خورده است. 

از نظر سلامتی نیز ایمپلنت بهتر است چرا که نه تنها از دندان‌های دیگر استفاده نمی‌کند و سلامت آنها را به مخاطره نمی اندازد، بلکه از سلامت استخوان فک محافظت کرده و مانع تحلیل رفتن استخوان می‌شود در حالی‌ که در مورد دندان مصنوعی چنین نیست و مشکل تحلیل رفتن استخوان فک وجود دارد که باعث می‌شود هر چند سال یکبار دندان مصنوعی نیاز به تنظیم مجدد یا تعویض داشته باشد. 

 
 
 

انواع مختلف ایمپلنت دندان چیست؟ 

خود ایمپلنت دندان معمولاً از تیتانیوم ساخته می‌شود. تیتانیوم مواد استاندارد برای ساخت ایمپلنت است که چندین دهه با نتایج بسیار خوبی امتحان خود را پس داده است. اباتمنت قطعه واسطه بین ایمپلنت و دندان جدید است که نقش آن نگه داشتن دندان بر روی ایمپلنت می‌باشد. اباتمنت نیز غالباً از تیتانیوم ساخته می‌شود اما ممکن است از اباتمنت سرامیکی استفاده شود.

روکش دندان که در واقع جایگزین تاج دندان می‌شود در صورتی که برای دندانهای جلویی استفاده شود معمولاً از جنس سرامیک یا پورسلین انتخاب می‌شود. بهترین روکش دندان سرامیکی ظاهری کاملاً شبیه دندان طبیعی دارد.

در برخی موارد به خصوص در مورد دندانهای عقبی که تحت فشار زیادی قرار دارند، ممکن است از روکش پی اف ام ( اسکلت فلزی با رویه سرامیکی) و یا روکش فلزی استفاده شود تا استحکام آن افزایش پیدا کند. مسلماً استحکام و مقاومت روکش فلزی بیشتر از روکش سرامیکی است و احتمال صدمه دیدن آن کمتر می‌باشد. 

 

چه مدت طول می‌کشد تا صاحب دندان شویم؟ 

دریافت ایمپلنت دندان یک فرآیند چند مرحله ‌ای است که چندین ماه طول می‌کشد. در حالت معمول از زمان جایگذاری پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک تا زمانی که صاحب دندان می‌شوید سه تا شش ماه زمان می‌برد.

با این حال در برخی موارد ممکن است بارگذاری فوری انجام شود به این معنی که بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت، روکش دندان موقتی بر روی آن نصب شود تا فعلاً جای خالی دندان را در دهان پر کند اما این کار صرفاً جنبه زیبایی دارد و نمی‌توانید با این دندان غذا بخورید. پس از کاشت ایمپلنت 6 هفته تا 12 هفته طول می‌کشد تا بافت‌های پیرامون آن التیام پیدا کنند. در این مدت باید خیلی مراقب باشید که فشاری بر ایمپلنت وارد نکنید.

شرایط پس از عمل کاشت ایمپلنت و التیام بافت‌ها چگونه است؟

پس از عمل باید مسکن مصرف کنید. مسکن های بدون نسخه برای کنترل درد و ناراحتی حاصل از عمل جراحی کاشت ایمپلنت، کفایت می‌کند. دستورالعمل دقیق مراقبت‌های خانگی را دندان‌پزشک به اطلاع شما می‌رساند. در صورتی که متوجه خونریزی غیر طبیعی، درد غیر قابل کنترل و یا علایم عفونت شدید  فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید.

 

آیا ایمپلنت دندان را می‌توان سفید کرد؟ 

مهم‌ترین نکته ‌ای که برای زیبایی نتایج درمانهای ترمیمی دندان باید در نظر داشته باشید این است که ایمپلنت دندان و تمامی ترمیم‌های دندانی را نمی‌توان سفیدتر کرد و در واقع بلیچینگ تأثیری بر آنها ندارد. بنابراین در صورتی که احتمال تصمیم برای بلیچینگ دندان‌ها در آینده وجود دارد، ابتدا این کار را انجام دهید تا دندان‌های طبیعی تان سفید شود و سپس ایمپلنت بکارید تا رنگ آن را مطابق با رنگ دندان‌های مجاور انتخاب کنید.

توجه داشته باشید هر ترمیم دندانی اعم از ایمپلنت و روکش، هم رنگ دندان‌های مجاور انتخاب می‌شود تا دندان‌ها یکدست و لبخندتان زیبا باشد بنابراین در صورتی که دندان‌هایتان زرد است یا به هر دلیلی از رنگ آن‌ها راضی نیستید و نیاز به درمان‌های سفید کننده دارد، بیش از هر گونه ترمیم دندان، اقدام سفید کردن دندان‌ها نمایید.

 
 
 

مراحل کاشت ایمپلنت دندان چگونه است؟ 

ابتدا معاینه کلی انجام می‌شود تا شرایط بیمار بررسی شود. سابقه پزشکی و دندانپزشکی بیمار دریافت می‌شود تا اطمینان حاصل شود مشکلی که مانع کاشت ایمپلنت می‌شود، وجود ندارد. عکس پرتوی ایکس از دندان‌ها و فک گرفته می‌شود تا موقعیت دقیق ساختارهای زیرین مانند عصب ها و همچنین تراکم و حجم استخوان فک بررسی شود و محل کاشت ایمپلنت به شکل دقیق تعیین شود.

 

پس از آن در صورت لزوم پیوند استخوان انجام شود تا قاعده مستحکمی برای پشتیبانی ایمپلنت ایجاد شود. در نهایت پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک جایگذاری می‌شود و پس از چندین ماه که ایمپلنت استخوان فک جوش خورد، پروتز مصنوعی جایگزین دندان بر روی ایمپلنت نصب می‌شود.

عمل جراحی کاشت ایمپلنت چگونه است؟ 

ابتدا با استفاده از بی‌ حسی موضعی، دهان بی ‌حس می‌شود تا بیمار در حین درمان دردی احساس نکند. سپس با استفاده از دریل دندانپزشکی، سوراخی متناسب با ابعاد پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک ایجاد می‌شود. پایه ایمپلنت در داخل سوراخ قرار می‌گیرد و بر روی آن پیچ درپوش نصب می‌شود تا سوراخ ایمپلنت بسته شود.

سپس لثه روی ایمپلنت را پوشانده و بخیه می‌شود. پس از چند ماه که فرآیند یکپارچگی استخوان پشت سر گذاشته شد، مجدداً طی عمل جراحی ساده ای، لثه روی ایمپلنت برش می‌خورد. پس از این که دندانپزشک به ایمپلنت دسترسی پیدا کرد، پیچ درپوش را باز کرده و هیلینگ اباتمنت را بر پایه ایمپلنت پیچ می‌کند. نوع اباتمنت بر اساس محل کاشت دندان و شرایط دندان‌های مجاور و استخوان فک انتخاب می‌شود. 

 

پس از مدتی که لثه پیرامون اباتمنت را گرفته و التیام یافت، روکش دندان به اباتمنت وصل می‌شود. اتصال روکش به اباتمنت ممکن است به واسطه پیچ و یا چسب باشد. در برخی شرایط ممکن از عمل جراحی یک مرحله ‌ای برای کاشت ایمپلنت انجام شود. تفاوت آن با روش گفته شده در این است که در مرحله اول کاشت ایمپلنت، لثه روی ایمپلنت را نمی‌پوشاند تا برای نصب اباتمنت که چند ماه دیگر انجام می‌شود، نیازی به بریدن لثه نباشد. 

برای خواندن مطالب در موردکشیدن دندان عقل

دوام و طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟ 

در صورت مراقبت مناسب و انجام چکاپهای منظم دندانپزشکی احتمالاً ایمپلنت دندان تا آخر عمر به شما خدمت می‌کند. معمولاً هیچ نیازی به تعویض خود ایمپلنت‌ها جود ندارد اما طول عمر روکش دندان که بر پایه ایمپلنت نصب شده است 10 تا 15 سال برآورد می‌شود که بسته به بهداشت دهان و برنامه غذایی تان ممکن است کمتر یا بیشتر شود. 

دوام و طول عمر ایمپلنت دندان

آیا احتمال عدم موفقیت درمان ایمپلنت وجود دارد؟

هر درمان پزشکی امکان عدم موفقیت دارد و ایمپلنت دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست اما کاشت ایمپلنت دندان یکی از موفق‌ترین درمان‌های حوزه پزشکی محسوب می‌شود به طوری که طبق پژوهش‌های صورت گرفته احتمال موفقیت آن بیش از 98% برآورد می‌شود. 

 

عدم موفقیت درمان ایمپلنت

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست و ناموفق خواهد بود  

در صورتی که سابقه شیمی درمانی یا رادیوتراپی دارید ، باید بدانید که احتمال موفقیت درمان کمتری خواهید داشت.
مواردی مانند ابتلا به پوکی استخوان و بیماریهایی مانند آن ، هنوز اطمینانی حاصل نشده است و تاثیر آن در کارکرد  و ماندگاری آن مشخص نیست.
برای انجام ایمپلنت ، سلامت لثه بسیار مهم است و علاوه بر آن باید استخوانهای فک قدرت و انسجام کافی برای نگهداری آن وجود داشته باشد
در بسیاری از موارد اگر متقاضی از دخانیات استفاده کند، دکتر دندانپزشک خوب از درمان خودداری خواهد کرد، زیرا استفاده از این مواد، باعث کاهش امکان موفقیت در درمان خواهدشد.
در صورتی که بخواهید تمام دندانها را به روش کاشت دندان جایگزین کنید، در فک بالا به شش تا هشت ایمپلنت و در فک پایین به چهار تا شش ایمپلنت نیاز خواهید داشت.
رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان در بالا بردن عمر ایمپلنت بسیار مهم است.
ایمپلنتها، طرح لبخند را بهبود می بخشند.
در صورت استفاده از داروهایی که از مشتقات بیس فسفونات هستند، ، توصیه می شود که از این درمان (ایمپلنت) استفاده نکنند.

 
 

کاشت ایمپلنت دندان با لیزر

لیزر بسیار کارامد و کم تهاجمی است و تجربه آن برای بیمار راحت تر از برش جراحی است. مثلا پرتوی لیزر WaterLaser iPlus بیولیز با سیستم فیبر نوری متصل به ابزار دستی این دستگاه، با پالس های ثابت مستقیما به بافت هدف اصابت می کند. صدای پالس های دستگاه برای گوش ها همانند موسیقی است و در مقایسه با صدای ارتعاش و لرزش دریل دندانپزشکی برای بیمار بسیار خوشایندتر است.

کاشت ایمپلنت دندان با لیزر

لیزر جایگزین مطمئن و راحتی برای ابزارهای قدیمی دندانپزشکی است و این امکان را به جراح میدهد که کارهای پیچیده تر و دشوارتری را برای بیمار انجام داده و احتمال خونریزی را به حداقل برساند. همچنین ناراحتی پس از عمل برای بیمار به حداقل میرسد و احتمال عفونت زخم کاهش می یابد. التیام بافتها پس از لیزر درمانی سریعتر انجام می شود.

 
 
 

قبل از جراحی ایمپلنت دندان 

دندانپزشک معالج قبل از انجام هر کاری به بیمار توضیح می دهد که چگونه برای درمان آماده شود.
قبل از انجام هر درمان، پرسشنامه ای راجع به شرایط پزشکی خاص در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت، 
آن را کامل و دقیق پر کنید و اگر مطلب مهمی وجود دارد که در پرسشنامه وجوددارد، حتما آنرا با دندانپزشک در میان بگذارید. 
قبل از انجام عمل ایمپلنت ، نیاز به معاینه لثه ها و اطمینان یافتن از سلامتی کامل آنها وجود دارد،
هر گونه عفونت یا پوسیدگی در لثه و دندانهای مجاور محل قرار گیری ایمپلنت ، باید به طور کامل درمان شوند.
بعد از اطمینان از سلامت کامل بافتهای دهانی، ناحیه جراحی و اطراف آن نیاز به تهیه یک اسکن رادیوگرافی مخصوص ایمپلنت (اصطلاحا CBCT یا DVT ) از محل میباشد که توسط مراکز رادیولوژی تخصصی فک و صورت انجام میشود
دندانپزشک به کمک این گزارش، ارتفاع و ضخامت استخوان و نیز سایر موارد مهم مانند محل عبور اعصاب مهم، سینوس ها و … را بررسی میکند و بهترین سایز و محل قرار گیری ایمپلنت دندان را مشخص خواهد کرد.
آخرین مسئله ای که قبل از جراحی ایمپلنت دندان باید مورد توجه قرار گیرد مثل: فشار خون بالا، سابقه سکته قلبی یا مغزی ، سابقه پیوند عضو و …،  گاهی موارد نیاز به دریافت داروی خاص یا تغییر در دوز داروهای دریافتی فعلی بیمار وجود دارد 
در مواردی که شخص به دلیل بیماری زمینه ای مانند مشکلات قلبی، تحت نظر پزشک دیگری قرار دارد نیاز به مشورت با پزشک مربوطه وجود دارد.

 

فرآیند عمل جراحی ایمپلنت دندان

مدت زمان انجام عمل ایمپلنت ، به تعداد و پیچیدگی شرایط عمل بستگی دارد. 
ممکن است چند ایمپلنت دندان در یک عمل جراحی قرار داده شود که در این حالت ، زمان عمل ایمپلنت طولانی تر خواهد بود.
جراحی ایمپلنت معمولا تحت بی حسی موضعی انجام میشود و در این حالت درد کاملا در دهان شما ازبین خواهدرفت. 
ممکن است از یک آرام بخش استفاده کنید تا در طول عمل اضطرابتان ازبین برود و یه شما کمک میکند تا آرام باشید.
بعد از اینکه لثه کاملا بیحس شد. دندانپزشک یک برش در لثه شما به وجودآورده و یک سوراخ کوچک در استخوان فکتان ایجاد میکند و ایمپلنت در آن قرار داده میشود.
میتوان در شرایط خاص، کشیدن دندان آسیب دیده و جایگزینی ایمپلنت را طی یک جلسه انجام داد 
این روش ، ایمپلنت فوری یک جلسه ای است و همیشه قابل انجام نیست و فقط در “شرایط خاصی” قابل انجام است.
اگر این حالت قابل انجام نباشد، دندانپزشک ایمپلنت چند ماه (فک بالا 3-6 ماه و فک پایین 2-4 ماه) بعد از کشیدن دندان قرار میدهد تا استخوان فک زمان کافی برای ترمیم داشته باشد به این حالت “ایمپلنت تاخیری” میگویند.

در موارد نادر ممکن است نیاز باشد که عمل تحت بیهوشی انجام شود که در اینصورت عمل باید در مراکز خاص با تجهیزات خاص برای شما انجام خواهد شد . 
در این صورت بیمار، به طور کامل بیهوش میشود ودر طول عمل خواب خواهد بود.

ایمپلنت دندان فوری و تاخیری میتواند طی یک یا دو مرحله انجام شود
در روش یک مرحله ای میله و اتصالاتی که پروتز و ایمپلنت را متصل میکنند ، همزمان جایگزاری میشوند و بعد از پایان جراحی ، ضمائم آن در دهان قابل مشاهده است.
در روش دو مرحله ای ابتدا میله ، در زیر لثه قرار میگیرد، و بعد از مدتی (حدودا دو تا سه ماه) برای بهبود کامل لثه و استخوان بایستی صبر کنید.
بعد از گذشت زمان ، طی یک جراحی دیگر ، اتصالات به آن متصل میشود.

در هر دو شیوه ، پس از گذشت دو الی چهار ماه از جراحی اولیه ، پروتز نهایی آماده و تحویل میشود.
در طول این زمان ، امکان ساخت انواع پروتز شامل موقت، ثابت یا متحرک بسته به شرایط متغیر است و میتواند طی این دوران ، مشکلاتی مانند جویدن غذا و زیبایی که در اثر از دست رفتن دندان ایجاد شده ، تا حدودی بهبود پیدا کند.

 
 
 

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان 

بعد از انجام ایمپلنت ، ممکن است به استراحت نیاز داشته باشید تا اثر بیحسی کاملا رفع شود، یک بیحسی موضعی چند ساعت طول میکشد تا دهان و دندان شما به حالت اول بازگردد. 
شما ممکن است به مسکن نیاز داشته باشید تا اثر ناراحتی حاصل از بی حسی را ، برطرف کند.
معمولا بعد از عمل میتوانید به خانه برگردید ، اما اگر بیهوشی عمومی داشتید به یک همراه نیاز دارید تا شمارا برای رسیدن به خانه همراهی کند و تا 24 ساعت اول بهتر است دوست یا یکی از اشنایان مراقب شما باشد.

در چند روز بعد از ایمپلنت ، بهتر است از غذاهای نرم استفاده کنید. 
مراقب باشید تا زمانی که بیحسی کاملا از ناحیه دهانتان برطرف نشده، از غذاها و نوشیدنی های داغ استفاده نکنید. 
دهان خود را مثل همیشه با مسواک و نخ دندان تمیز نگه دارید. 
ممکن است برای تمیز کردن دندانها به مسواک ویژه ، نیاز داشته باشید.

 

کاربردهای ایمپلنت برای درمان مشکلات دندان

کاربرد اولیه ایمپلنت ، جایگزینی دندان طبیعی است

  • ایمپلنت دندان ، تکیه گاه دندان های مصنوعی است: 
    به دلیل ثبات و استحکام ایمپلنت ، از آنها به عنوان تکیه گاه برای دندان های مصنوعی استفاده می شود.
  • ایمپلنت جایگزینی مناسب برای همه دندان ها است : 
    برای بیمارانی که همه دندان هایشان را به دلیل پوسیدگی یا بیماری لثه از دست داده اند، از جمله می توان به تکنیک All-On-4 اشاره کرد که توسط کمپانی سازنده آن نوبل بیوکر Nobel Biocare نام گذاری شده است. 
    برای این تکنیک، تنها چهار ایمپلنت برای نگهداری همه دندان ها در فک بالا یا فک پایین کفایت می کند.
 

مینی ایمپلنت در ارتودنسی: 

در درمان های ارتودنسی، می توانند به عنوان انکوریج (نقطه اتکا جهت اعمال نیرو به دندان ها) بصورت موقت عمل کرده تا به جابجایی دندان به جایگاه دلخواه کمک کنند. 
مینی ایمپلنت ها کوچک هستند و برای کمک به جابجایی دندانها به استخوان آرواره متصل می شوند و پس از آنکه درمان به نتیجه رسید، از فک خارج خواهند شد.

مینی ایمپلنت برای ارتودنسی:
در این شیوه ایمپلنت ها در مناطقی قرار می گیرند که استخوان استحکام کافی داشته باشد. 
پس از آن پروتز دندان به آن پیچ می شود. 
تکنیک All-On-4 جایگزین دندان مستحکم را برای فرد به وجود می آورد که در مقایسه با جایگزین های قدیمی مانند دندان های مصنوعی متحرک، احساسی همانند دندان طبیعی به فرد می دهد. 
بدون شک، این درمان در دندانپزشکی سبب شده است که گزینه های درمانی بیشتری برای جایگزین کردن یک یا چند دندان از دست رفته وجود داشته باشد که استحکام بیشتری در طول زمان دارند.

زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت دندانی : 

  • فک پایین سه ماه
  • فک بالا پنج ماه

این یک قانون کلی است که می تواند در شرایط مختلف تفاوت داشته باشد مثلا اگر در فک بالا ، لیفت سینوس انجام شده باشد بهتر است یک تا دو ماه بیشتر فرصت داده شود تا استخوان جدید به تراکم بیشتری برسد.

از دیگر مواردی که ممکن است نیاز به مدت زمان بیشتری باشد، انواع گرافت استخوانی و یا اسپیلیت کردن استخوان است.

در شرایطی که استخوان تراکم کمتری دارد باید زمان بیشتری لحاظ شود تا تراکم استخوان به حد مطلوب برسد و در شرایط ایده آل میتوان از مدت انتظار کم کرد.
این وقتی است که طول و عرض ایمپلنت دندانی کاشته شده ، ایده آل برای دندان جایگزین باشد.

 
 
 

سن مناسب برای ایمپلنت کردن: 

برای ایمپلنت، باید تا سن 18 سالگی صبر کرد تا اسکلت صورت شکل کامل خود را پیدا کند. در غیر این صورت ممکن است در آینده به خاطر رشد فک و صورت ایمپلنت دندانی کوتاه تر به نظر برسد. 
در بعضی موارد اگر چند ایمپلنت دندانی در یک ناحیه کاشته شده باشد و پروتزی به شکل بریج روی ایمپلنت ها باشد مقاومت بریج مانع از رشد اسکلت در آن ناحیه خواهد شد و بیمار دچار دفرمتی صورت میشود 
پس از سن 18 سالگی هیچ محدودیتی  وجود ندارد و تا هر سنی  میتوان ایمپلنت دندانی را انجام رداد.

در سنین پایین تر میتوان ایمپلنت دندانی را برای تک دندان انجام داد، ولی باید پروتز ایمپلنت دندانی بعد از 18 سالگی تعویض شود تا اندازه آن با دندان های مجاور تناسب داشته باشد.

در صورتی که ایمپلنتها با طرحها و قطرها و زوایای مختلف از هم کاشته شوند ، بهتر است که با روکش آنی به یکدیگر متصل شوند و به صورت گروهی روکش شوند تا اینکه تک تک و به طور مجزا روکش شوند به این دلیل که میتوانند در تحمل فشارهای جویدن به کمک هم بیایند.

 

ایمپلنت فوری چیست؟ 

در بعضی موارد خاص اگر شرایط استخوانی خیلی مساعد باشد میتوان بلافاصله تاج را به ریشه کاشته شده متصل کرد ولی احتمال شکست درمان تا 20% افزایش می یابد.
برای انجام این کار باید عرض و طول استخوان ایده آل باشد و تراکم استخوان هم به حدی باشد که بتوان ایمپلنت را با نیروی 60 نیوتن بست. پروتز این ایمپلنت باید کوتاه باشد که در هنگام جویدن به فیکسچر فشار وارد نشود و نیز باید از جنس کامپوزیت دندان یا آکریل باشد.

بهتر است ایمپلنت فوری فقط برای 6 دندان قدامی انجام میشود که جنبه زیبایی دارند  و در نواحی خلفی به خاطر افزایش فشار بهتر است که اینکار انجام نشود.

بعد از مدت پنج ماه روکش موقت با روکش اصلی تعویض میشود.

شرایط لازم برای انجام ایمپلنت فوری : 

1- 6 دندان قدام بالا و یا فک پایین بصورت گروهی یا تک تک وجود حداقل 6 میلیمتر عرض استخوان

2- وجود حداقل 13 میلیمتر طول مفید استخوان

3- تیپ یک یا دو یا حداکثر 3 استخوانی ( از نظر تراکم)

4- گیر اولیه 35 الی 60 نیوتن

5- رعایت بهداشت دهان ودندان

6- عدم وجود براکسیزم ( دندان قروچه)

 

تشریح روند و طول درمان در کاشت ایمپلنت : 

جلسات ملاقات با بیمار از ابتدا باید تشریح شود برای مثال کاشت یک واحد دندان در فک بالا  به ترتیب زیر است

  • جلسه اول          کاشت فیکسچر                                روز        1
  • جلسه دوم          بازکردن بخیه بعد از دو هفته                 روز       15
  • جلسه سوم         چکاپ  دو ماه بعد                            روز       75
  • جلسه چهارم       بستن هیلینگ یک ماه بعد                  روز       105
  • جلسه پنجم         قالبگیری بعد از پانزده روز                   روز      120
  • جلسه ششم      امتحان فریم  پنج روز بعد                    روز      125
  • جلسه هفتم        تحویل پروتز پنج روز بعد                     روز      135

این حداقل زمان لازم است اگر چینی قبل از گلیز امتحان شود و اگر چسب موقت زده شود دو جلسه اضافه می شود برای فک پایین این زمان دو ماه کوتاه تر است به همین خاطر سعی میکنیم که تا حد امکان درمانهای ایمپلنت دو فک را را با هم شروع کنیم  و یا فک بالا را زود تر از فک پایین شروع کنیم .

 

در صورتی که دو فک با هم احتیاج به ایمپلنت داشته باشد حتما با فک بالا شروع میکنیم  میتوانیم یک ماه صبر کنیم وبعد کار فک پایین را شروع میکنیم  و نهایتا سه ماه بعد از جراحی اول اقدام به بستن هیلینگ میکنیم.

بسیاری از بیماران میگویند که ترجیح میدهیم کاشت دندان را از یک فک شروع کنیم و اگر رضایت بخش و راحت بود در ناحیه دیگر شروع خواهیم کرد ولی تجربه نشان داده که همه این افراد موقع تحویل کارشان می گویند ای کاش تمام نواحی را با هم شروع کرده بودیم چون همیشه نتیجه کار رضایت بخش است این وظیفه دندانپزشک است که اعتماد بیمار را جلب کند که نهایتا در پنج ماه کلیه کارهای ایمپلنتی تمام شود و تعداد ویزیت های بیمار به حداقل برسد.

انجام اینکار موجب ایجاد پلان اکلوزالی بهتر، تقسیم فضای ایده آل تر و یکنواختی رنگ واندازه و قرینه سازی مناسب تر می شود.

 
 
 

بزرگ شدن سینوس و نیاز به جراحی سینوس لیفت برای کاشت ایمپلنت : 

سینوس گونه ای حفره خالی دو فک بالا است که با کشیده شدن دندان های زیر آن بزرگ میشود و فضای کاشت ایمپلنت را کاهش می دهد. در این موارد باید فضای ایجاد شده با پیوند استخوان پر شود تا بتوان ایمپلنت را در استخوان جدید کاشت به این عمل سینوس لیفت می گویند که به دو صورت انجام میشود.

 

سینوس لیفت بسته (Close Sinus Lift) :

جراحی سینوس بسته در جابیکه حداکثر به سه تا پنج میلیمتر فضا احتیاج است انجام می شود وایجاد فضای بیشتر از آن باید به روش سینوس لیفت باز انجام میشود. که این روش همزمان با کاشت ایمپلنت انجام می شود و پس از آن حداقل شش ماه باید صبر کرد.

سینوس لیفت باز (Open sinus Lift) :

جراحی سینوس باز در جاییکه به بیش از سه میلیمتر فضا جهت کاشت ایمپلنت احتیاج است انجام می شود و معمولا به گونه ای انجام می شود که ابتدا جراحی سینوس انجام شده و پس از گذشت حداقل 4 ماه از زمان جراحی کاشت ایمپلنت در ناحیه سینوس انجام میشود که معمولا این مرحله نیاز به انجام جراحی سینوس بسته نیز دارد .

 

رادیو گرافی تخصصی ایمپلنت :

رادیوگرافی مورد نیاز جهت تشخیص عرض استخوان (CBCT) است با این تصاویر علاوه برعرض استخوان رابطه عصب تحتانی فکی و چانه ای و سینوس ماگزیلا و همینطور زاویه استخوان دیده می شود.

توجه داشته باشیم که بهترین رادیوگراف هم میتواند خطا داشته باشد و نباید صد در صد به آن اکتفا کرد و باید مشاهدات بالینی در نظر گرفته شود و در صورت نیاز در حین جراحی باید رادیو گراف تکمیلی انجام شود.

 

شناسایی تیپهای مختلف استخوان جهت تخمین طول ایمپلنت :

شناسایی تیپ های مختلف استخوان در حین کار یک امر تجربی است ما این تجربه را در حین بیرون آوردن دندان پیدا کرده ایم همینطور در موقع دریل کردن استخوان هم میتوان قضاوت کرد که استخوان از چه نوعی است.

تیپ یک استخوان (Type 1)

این استخوان بسیار متراکم بوده طوری که پیچش ایمپلنت درون آن به سختی انجام  میشود یس بنا بر  این سایز حفره ایجاد  شده باید نزدیک  به  سایز ایمپلنت باشد تا تنش بیش از حد بین فیکسچر ایمپلنت و استخوان وجود نداشته باشد فشار بیش تر از 60 نیوتن میتواند منجر به عدم خون رسانی شود و در نتیجه ایمپلنت جوش نخورد .بعلاوه اصطکاک بیش از حد فیکسچر با استخوان میتواند موجب ساییده گی فیکسچر ایمپلن  بشود و در نتیجه اتصال مطلوبی بین  فیکسچر و استخوان ایجاد نمی گردد .

 
تیپ دو استخوان (Type 2)

این نوع استخوان هم از تراکم بالایی بر خوردار است و حفره بایستی به اندازه ایمپلنت ایجاد شود با این تفاوت که دریل آخر فقط در ناحیه کرست استخوان (قسمت فوقانی)  وارد میشود تا ایمپلنت گیر اولیه مناسبی داشته باشد.

 
تیپ سه استخوان (Type 3)

این نوع استخوان تراکم کمتری دارد و برای این نوع استخوان باید آخرین دریل حذف شود تا اینکه پیچش ایمپلنت باعث افزایش تراکم استخوان شود   و گیر مناسبی ایجاد شود .

بعضی وقت ها استخوان کرست مقاومی دارد ولی داخلی استخوان ضعیف است  در این مواقع لازم است دو دریل آخر حذف شوند یا فقط در ناحیه کرست دریل استفاده شود بنابر این بررسی اولیه استخوان بسیار امر حیاتی جهت موفقیت همان ایمپلنت محسوب می شود.

 
تیپ چهار استخوان (Type 4)

این کم تراکم ترین نوع استخوان  است که ازدریل فقط برای ایجاد یک روزنه   جهت ورود فیکسچر استفاده میشود و بقیه حفره توسط استوتوم یا خود ایمپلنت ایجاد میشود تا استخوان به اندازه کافی متراکم شود شاید در برخی موارد لازم باشد از پودر استخوان هم استفاده کرد.

 
 تیپ پنج استخوان (Type 5)

این استخوانی است که هنوز کاملا شکل نگرفته وفقط زمانی میتوان در آن ایمپلنت کرد که استخوان پر تراکمی در انتهای استخوان تازه شکل گرفته  وجود داشته باشد که بتوان فیکسچر را به آن متصل کرد. و در کل انجام جراحی و کاشت ایمپلنت در این ناحیه توصیه نمی شود.

 

در صورت نیاز به پیوند استخوان مراحل زیر طی می شود:

پیوند استخوان
اگر استخوان فک شما به اندازه کافی تراکم نداشته نباشد یا خیلی نرم باشد ، ممکن است قبل از انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان به پیوند استخوان احتیاج پیدا کنید. 
پیوند استخوان به این دلیل است که در فرایند عمل جویدن ، دهان شما فشار زیادی به استخوان شما وارد می کند و اگر استخوان نتواند ایمپلنت را تحمل کند ، احتمالاً عمل جراحی ایمپلنت با شکست مواجه می شود. 

پیوند استخوان می تواند پایه محکم تری برای ایمپلنت داشته باشد.
چندین ماده پیوند استخوان وجود دارد که می توان از آنها برای بازسازی استخوان فک استفاده کرد.
این گزینه ها ممکن است شامل پیوند استخوان طبیعی مانند استفاده از استخوان محل دیگری از بدن یا پیوند استخوان مصنوعی مانند مواد جایگزین استخوان که می تواند ساختارهای حمایتی برای رشد استخوان جدید باشد 

ممکن است بازسازی استخوان  چندین ماه طول بکشد تا استخوان جدید برای پشتیبانی از کاشت دندان آماده شود. 
در برخی از موارد ، شما فقط نیاز به پیوند استخوانی جزئی دارید که این کار می تواند همزمان با عمل جراحی ایمپلنت انجام شود. 

در حین جراحی برای قرار دادن ایمپلنت دندان ، متخصص ایمپلنت،  دهان شما را برای ایجاد شکاف در لثه و در محل استخوان جراحی می کند. 
در شکافی که در استخوان فک ایجاد شده است قسمت فلزی ایمپلنت دندان (پایه تیتانیوم) قرار می گیرد. 
از آنجایی که پایه ی ایمپلنت به عنوان ریشه دندان عمل می کند ، در عمق استخوان کاشته می شود.
در این مرحله ، در دهان شما شکافی برای دندان جدید وجود دارد که هنوز جایگزین نشده است. 
در صورت لزوم می توان یک نوع پروتز موقت جزئی را برای حفظ ظاهر قرار داد. 
می توانید این پروتز را هنگام تمیز کردن و هنگامی که خواب هستید، بردارید.

 

سوالات کلیدی در مورد درمان ایمپلنت دندان : 

 

1. دوره نقاهت درمان چقدر طول میکشد

اگر درد شدیدی دارید،  از مسکنهای با دوز بالا مانند پاراستامول یا ایپوبروفن استفاده کنید
متخصص معالج ممکن است با تجویز آنتی بیوتیک و دهانشویه ضد عفونی کننده ، از شما بخواهد تا خطر عفونی شدن را کاهش دهد. 
چند ماه پس از انجام عمل ، بهتر است که به طور مکرر توسط بهترین  دکتر دندانپزشک معاینه شوید تا اطمینان پیدا کنید که در طول دوره نقاهت مشکل خاصی وجود ندارد.
مدت زمان لازم برای بهبودی ، با توجه به شرایط دهان و دندانها و همچنین روش درمان دندانپزشک متفاوت است. 
در این مدت بهتر است که دستورالعمل های دندانپزشک را رعایت کنید.

بعد از تحویل پروتز های نهایی ، مجموعه ایمپلنت و پروتزها میتواند عملکرد مشابه دندانهای طبیعی شما را داشته باشند و شما میتوانید به طور عادی غذا بخورید.
شما باید حتما حداقل روزی دو بار از نخ دندان استفاده کنید و مسواک بزنید تا از سالم ماندن دندان ها و ایمپلنتها مطمئن شوید و دندانپزشک خود را به طور منظم ببینید

اگر پروتز های متصل به آن آسیب دید دندانپزشک شما احتمالا می تواند آن را تعمیر کند. در غیر اینصورت پروتز تعویض خواهد شد.
اگر ایمپلنت شما آسیب ببیند ، ممکن است دندانپزشک بتواند ان را تعمیر کند. 

 
 
 

2. خطرات و عوارض ایمپلنت دندان

جراحی و موارد مربوط به آن ، خطرات خاص خود را دارد. 
پیش از انجام جراحی و امور مرتبط به ایمپلنت ، از دندانپزشک معالج خود بخواهید که خطرات کار را به طور کامل برای شما توضیح دهد.
ممکن است پس از انجام عمل ایمپلنت، دچار عوارض جانبی خفیف و موقتی شوید. 
این عوارض جانبی می تواند شامل تورم و احساس ناخوشایند در اطراف آن باشد. 
عوارض جانبی مشکلاتی هستند که هنگام عمل یا بعد از آن اتفاق می افتد. 
بیشترین عارضه ای که پس از هر جراحی احتمال وقوع آن می رود، خونریزی زیاد و واکنش به بیحسی یا بیهوشی است. 
عصب هایی که به صورت شما عصب دهی میکنند، رشته های عصبی فک پایین را نیز پشتیبانی می کنند. 

این رشته های عصبی دندانها، لثه و لب پایین شما را تحت پوشش دارند. 
اگر این اعصاب آسیب ببینند ممکن است در این نواحی احساس سوزن سوزن شدن، بیحسی موقت و یا گاهی بیحسی دائمی داشته باشید.
احساس درد شدید در این نواحی ممکن است وجود داشته باشد
عکس های رادیوگرافی و سی تی اسکن میتواند به داندانپزشک کمک کند که جایگاه رشته های عصبی در استخوان فک را مشاهده و خطرات احتمالی را به حداقل برساند.
در صورتی که به درستی با استخوان فک ادغام نشود، ممکن است که ایمپلنت شل شود. 
این اتفاق معمولا درد ندارد، اما مشکل بزرگ این خواهد بود که ایمپلنت نمی تواند پروتز ها را ساپورت کند. 

در این صورت عمل دوباره انجام خواهد شد.
دندانپزشک توصیه می کند که به طور منظم ، ایمپلنت را چک کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید. 
از عوارض مهم دیگر آن ، صدمه دیدن رشته های عصبی است.
این اتفاق خیلی نادر است ، اما ممکن است دندانپزشک در مواردی هنگام ایجاد حفره در استخوان ، به اعصاب آسیب برساند و به این ترتیب بیمار دچار بیحسی شود. 
در اغلب اوقات این بیحسی پس از چند ماه از بین خواهد رفت.

3. مزایای این درمان (ایمپلنت) نسبت به درمان های دیگر

مزایای مهم این درمان عبارتند از :
1. یکی از مزایای مهم ، ظاهر بسیار زیبا و طبیعی آن است.
 ایمپلنت ها به دندان های طبیعی بسیار شبیه هستند و از آنجا که در استخوان فک محکم می شوند ماندگاری بیشتری دارند.

2. تاثیر گذاری مثبت در گفتار و صحبت کردن بیمار از دیگر مزیت های دیگر آن هستند، 
با حرکت کردن دندان های لق در دهان ممکن است موجب کاستن صحبت کردن افراد شود.
ایمپلنت به شما اجازه می دهد با اعتماد به نفس بیشتر و به بهترین شکل با دیگران ارتباط برقرار کنید.
اعتماد به نفس شما را بسیار بالاتر میبرد و  لبخند زیباتری برای شما بوجود خواهد آورد

3. به این دلیل که ایمپلنت یک عضو ثابت است، این روش ناراحتی پروتز های متحرک را بوجود نمی آورند و جزئی از دهان شما خواهد بود.

4. پروتز های متحرک میتوانند در هنگام غذا خوردن ، ناراحتی هایی برای شما ایجاد کنند اما با این درمان شما میتوانید غذاهای مورد علاقه خودتان را با لذت و بدون درد میل کنید

5. با این روش ، نیازی به استفاده از دندان های دیگر ندارید ، از آنجا که دندان های مجاور برای حمایت به کار گرفته نشده اند، بیشتر دندان های شما دست نخورده باقی می مانند

 

6. طول عمر ایمپلنت بسیار زیاد است و سال ها قابل استفاده خواهند بود. 

7. با مراقبت خوب، بسیاری از آنها یک عمر قابل استفاده است.

8. تنها مزیت پروتز های متحرک ، قابلیت جا به جایی است. اما ایمپلنت ها با پایه های محکم، نه نیاز به چسب های آلوده دارند و نه آزار دهنده هستند.

 
 
 
 

آفر ویژه کاشت ایمپلنت دندان کره ای

یکی از چالش های سال 1400 در حوزه دندانپزشکی، تخصیص ارز دولتی به تجهیزات و وسایل و مواد دندانپزشکی بوده است. مهمترین چالش این حوزه بحث ایمپلنت و قیمت ایمپلنت می باشد. در واقع دولت برای کاهش فشار وارده به مردم، می خواهد قطعات ایمپلنت را از ارز آزاد مستثنی کند تا عموم مردم بتوانند برای درمان ایمپلنت اقدام کنند.
اگر ارز دولتی به ایمپلنت تعلق نگیرد، این حوزه دستخوش تغییرات بسیار زیادی خواهد شد و فشار مضاعفی به دندانپزشکان و مردم عزیز کشورمان وارد می شود.
اکثر مراجعین مردم به دندانپزشکی، و همین طور حوزه ایمپلنت  قشر متوسط به بالای جامعه می باشند. در این بازه زمانی قیمت ایمپلنت برای عموم مردم بسیار مهم است و آنها نیاز دارند تا ایمپلنت با کیفیت و با قیمت مناسب برایشان انجام شود. همچنین در سایت aaid-implant اطلاعات کاملی وجود دارد .

رای تعیین هزینه کاشت ایمپلنت دندان عوامل زیادی باید در نظر گرفته شود. گاهی اوقات به دلیل مشکلاتی مانند عفونت لثه ممکن است نیاز به درمان‌های جانبی وجود داشته باشد که این هزینه درمان را افزایش می‌دهد. همچنین در صورتی که حجم و تراکم استخوان فک برای پشتیبانی ایمپلنت کافی نباشد، نیاز به پیوند استخوان وجود دارد که هزینه آن جداگانه محاسبه می‌شود.

جنس ایمپلنت دندان نقش مهمی در تعیین هزینه درمانی دارد. دفعات مراجعه به دندانپزشک، عکس پرتوی ایکس، پیچیدگی مشکل درمانی، تعداد دندان‌هایی که می‌خواهید جایگزین کنید، تجهیزات مورد استفاده، محل کاشت دندان و تخصص دندانپزشک از جمله عوامل تعیین ‌کننده هزینه کاشت ایمپلنت دندان هستند.

پس از کاشت ایمپلنت باید همانند دندان‌های طبیعی خودتان از آن مراقبت کنید. به این معنی که حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید و یک مرتبه نخ دندان بکشید. باید هر شش ماه یک بار برای چکاپ دندانپزشکی مراجعه کنید تا وضعیت دندان ایمپلنتی و بافت‌های پیرامون آن و همچنین دندان‌های طبیعی دیگر ارزیابی شود. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد سیگار کشیدن در التیام بافت‌ها اختلال ایجاد کرده و می‌تواند عوارض ایمپلنت را افزایش دهد. بنابراین در صورتی که سیگار می‌کشید باید پیش از کاشت ایمپلنت این کار را ترک کنید.

در بیشتر موارد عوامل عدم موفقیت ایمپلنت تحت کنترل بوده و به راحتی قابل درمان است. شایعترین دلایل شکست درمان ایمپلنت و البته قابل پیشگیری ترین آنها، عفونت و تحلیل رفتن استخوان است. پری ایمپلنتیت نوعی عفونت است که در بافت های احاطه کننده ایمپلنت و داخل لثه ایجاد میشود و معمولا حاصل ضعف بهداشت دهان است. این وضعیت در صورت عدم درمان به موقع منجر به تخریب استخوان و لق شدن و در نهایت از دست دادن دندان ایمپلنتی می شود.