دسته‌هاوبلاگ

کشیدن دندان عقل

دلایل کشیدن دندان عقل چیست ؟ دندان عقل آخرین دندان در فرایند رشد دندان ها در انسان است که به دو صورت نهفته یا نیمه نهفته رشد میکند. اگر در هنگان رشد فضای کافی داشته باشد که مشکلی ایجاد نمیشود ولی اگر در هنگام رشد فضای کافی وجود نداشته باشد دندان عقل بصورت کج رشد کرده و برای سایر دندان ها ،فک و … مشکل ایجاد می کند. در دامه با ما همراه باشید.

نمونه کارهای ما

دندان عقل چیست؟

آیا کشیدن دندان عقل الزامی است؟ در طول زندگی دندان های ما به مرور زمان مختلفی از رشد را ادامه می دهند و در نهایت آخرین دندانی که می روید، دندان عقل نامیده می شود و به کل ربطی به عقل و کامل شدن آن ندارد.

دندان عقل 4 عدد است و هر کدام پشت دندان های آسیاب و در فک بالا و پایین قرار می گیرد و معمولاً بین سن 17 الی 25 سالگی رشد می کند.
این دندان در برخی از افراد قابل رویت نیست و گاه نهفته است.
اینطور که مشخص است این دندان نمی تواند به صورت صحیح رشد کند و دندان های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد.

درد دندان عقل

معمولاً افراد از درد دندان عقل گله دارند. این درد زمانی که هنوز دندان کشیده نشده است اغلب به دلیل پوسیدگی و یا نبود فضای کافی برای رشد است.
اما موضوع دیگر اینکه پس از کشیدن  شخص بهداشت را رعایت نمی کند و یا چون دهانش در مدت زمانی زیادی باز است دچار درد می شود و مشکلاتی ایجاد می کند.

موضوع دیگر اینکه درد  به صورتی است که شخص احساس درد در ناحیه سرد خود دارد و این موضوع برای او بسیار ناراحت کننده است.

معمولاً زمان بهبود جای کشیدگی  سه الی چهار روز است و گاه تا یک هفته نیز طول می کشد.

سرما سبب می شود که التهاب ناشی از درد کاهش یابد.

پوسیدگی دندان عقل

در صورتی که دندان عقل پوسیده شود احتمال کیست و آبسه و حتی تومورهای خوش خیم نیز وجود دارد و ابسه در واقع جمع شدن میزانی چرک در آن یا بافت اطراف دندان است.

پوسیدگی این دندان بیشتر در اساس ذرات مواد غذایی است که در لبه های آن گیر می کند و فضا برای تمیز کردن آن سخت است.
معمولاً در صورتی که دندان عقل عفونت کند پیش از کشیدن نیاز است که به تجویز پزشک آنتی بیوتیک تجویز شود و شخص نباید خودسرانه آنتی بیوتیک استفاده نماید.

سایر خدمات ارائه شده در کلینیک یاس دنتال

علت کشیدن دندان عقل

یک نکته مهم در مورد کشیدن دندان عقل وجود دارد. اگر این دندان در مکان درست خود قرار بگیرد نیاز به کشیدن ندارد چون نه فشاری به سایر دندان ها وارد می کند و و نه خودش در وضعیت نهفته قرار دارد.
اما رویش این دندان همیشه منظم و عمودی مانند سایر دندان ها نیست. گاه به سمت دندان دیگر و به صورت زاویه دار می روید که به آن مولر دوم گفته می شود.
گاه به سمت پشت دهان و زاویه دار رشد می کند. گاه نسبت به دندان های دیگر زاویه دارد و در نهایت نیز به صورت نهفته است.
در خصوص دندان عقلی که به شکل غیر استاندارد روییده است و یا در وضعیت نهفته قرار دارد
احتمال آسیب به دندان های کناری بسیار زیاد است و از سوی دیگر سبب ایجاد عفونت نیز می شود به این ترتیب دندانپزشک تشخیص کشیدن  را می دهد.

خراب شدن  از دیگر دلایل کشیدن آن است چون معمولاً باکتری ها و ذرات غذا در لبه این دندان گیر می کنند و سبب پلاک و رسوب می شوند.

سن مناسب کشیدن دندان عقل

در مورد کشیدن دندان عقل موضوعات مهمتری از سن و سال وجود دارد و نمی توان گفت که حتما باید در فلان سن این دندان کشیده شد.
در واقع می بایست دندانپزشک بررسی های لازم و معمول را از تصاویر رادیوگرافی داشته باشد تا دندان کشیده شود.عوامل زیادی در تعیین زمان مناسب کشیدن دیده می شود.

مثلاً شدت درد و میزان عفونت، وسعیت فشاری که به دندان های اطراف می زند، عفونت های احتمالی که در آینده ایجاد می شود و گاه در زمان ارتودنسی زمانی که فک دچار جلوزدگی دندانی است و کشیدن این دندان می تواند به ایجاد فضای بهتر کمک کند.

اما در یک حالت کلی دندانپزشکان به این نتیجه رسیده اند که اگر فضای کافی برای دندان عقل وجود نداشته باشد بهتر از پس از 18 سالگی کشیده شود.

بیشترین سوالات پرسیده شده توسط کاربران

کشیدن دندان عقل چقدر طول می کشد؟ جراحی شما باید 45 دقیقه یا کمتر طول بکشد. شما یکی از این نوع بیهوشی ها را دریافت خواهید کرد تا در حین برداشتن درد احساس نکنید.

کشیدن دندان عقل چقدر دردناک است؟ در طول عمل ، شما نباید هیچ گونه دردی احساس کنید و تقریباً هیچ ناراحتی احساس نکنید. پس از انجام عمل ، ممکن است محل استخراج برای چند روز کمی حساس باشد اما با کمی استراحت و بهبودی ، شما باید ظرف 7 روز به حالت عادی برگردید.

کشیدن دندان عقل در بارداری

هنگامی که حرف از کشیدن دندان عقل در دوره بارداری می شود، مشورت دقیق و درست از اهمیت خیلی زیادی برخوردار می باشد.

اگر درد شدیدی داشته باشید باید بسیار سریع نزد دندانپزشک بروید. پیش از کشیدن دندان عقل از دندان شما باید عکس گرفته شود تا بتوان عمل جراحی را برنامه ریزی نمود.

تصویر رادیولوژی به معنای قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس می باشد. ولی اشعه ایکس مدرن دندانپزشکی  این نوردهی را پایین می آورد. اگر از پیش بند محافظ استفاده شود خطر بسیار کمتری دارد.

پیش از شروع هر کاری، از بی حسی موضعی برای بی حسی دهان استفاده می شود. موضعی در این جا یعنی این بی حسی کاملا هدفمند می باشد و در تمام بدن حرکت نمی کند.

به همین دلیل استفاده از آن در دوره بارداری کاملا ایمن می باشد. مطمئن باشید که برای جنین هیچ مشکلی به وجود نمی آید.

تنها موردی که باید دقت کنید این است که خودسرانه برای کشیدن دندان به دندانپزشک مراجعه نکنید. پیش از مراجعه به دندانپزشک حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر مورد اندکی پیچیده باشد، بهتر است با متخصص زنان و زایمان برای تعیین یک روش ایمن آرام بخش برای مادر مشورت بشود.

3 نکته مهم قبل از کشیدن دندان عقل

هر دارویی که مصرف میکنید لیست کنید و به بهترین دکتر دندانپزشک خود نشان دهید. دقت کنید که گاه عمل نکردن به همین موضوع سبب می شود که درگیر مشکلات لثه شوید.

تصویر برداری باید پیش از کشیدن باشد بنابراین به تجویز پزشک گوش دهید.

سعی کنید پیش از کشیدن از غذا استفاده کنید تا پس از آن مدتی سیر باشید و مجبور به خوردن غذا نباشید.اگر بیماری خاصی دارید با پزشک در میان بگذارید.

کشیدن دندان عقل

جراحی دندان عقل

پس از اینکه پزشک تصمیم به کشیدن دندان عقل بیمار گرفت در درجه اول این نکته را در نظر بگیرید که این کار به اصطلاح به صورت سرپایی صورت می گیرد و شخص نیاز به بستری شدن ندارد.

اما یک سری شرایط برای کشیدن  دیده می شود اینکه معمولاً پروسه طاقت فرسایی است و شاید پس از کشیدن درد و تورم زیادی وجود داشته باشد.

به این ترتیب باید بررسی شود که اگر تنهایی مراجعه می کنید، پس از کشیدن  می توانید به تنهایی به منزل برگردید یا خیر.

نیاز است پرهیز غذایی لازم را داشته باشد. در خصوص منع دارویی با پزشک صحبت کنید.

از یاد نبرید که تعویض پانسمان اهمیت زیادی دارد و باید بتوانید این پروسه را رعایت کنید.

معمولاً میزان بی حسی به کار برده شده برای کشیدن  زیاد است و مشکلی از این دست دیده نمی شود پس نگران نباشید.

بی حسی به صورت تزریق در لثه صورت می گیرد و نزدیک به موضعی است که قرار است جراحی شود و فرد هوشیار است.

مورد دیگر برای شرایط بحرانی است که نیاز به بیهوشی عمومی است به طوری که فرد هوشیاری کافی ندارد و دردی حس نمی کند .

علائم بعد از کشیدن دندان عقل

تجربه کردن تورم، درد یا خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل طبیعی می باشد، ممکن است یک یا دو روز این اتفاق بیفتد.

در صورتی که هر یک از این عوامل شدید شد و بعد از 24 تا 48 ساعت آرام نشد باید با دندانپزشک خود تماس حاصل کنید. نشانه ها و علائم شما می تواند نشان دهنده عفونت دندان عقل باشد.

تورم غیر عادی

معمولا تورم غیر عادی بعد از کشیدن دندان عقل از بین می رود یا حداقل بعد از دو تا سه روز از بین می رود. ولی اگر تورم ادامه پیدا کند حتما دندانپزشک خود را مطلع کنید.

خونریزی شدید

به طور ایده آل خونریزی بایستی چند ساعت بعد از کشیدن دندان عقل برطرف شود. با این وجود چند عامل وجود دارد که می تواند باعث بروز خونریزی شدید شود و باید حتما با دندانپزشک تماس بگیرید.

به عنوان مثال اگر در هنگام جراحی یا پس از آن به بخیه نیاز داشتید یا از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنید باید بدانید این داروها امکان دارد خطر خونریزی را افزایش دهند.

به همین خاطر اگر تحت درمان با این داروها می باشید یا آسپرین استفاده می کنید پیش از انجام هر پروسه ای با دندانپزشک مشورت کنید.

جراح به شما توصیه می کند چه هنگام باید داروی خود را قطع کنید و چه هنگام آن را مجددا استفاده نمایید.

عوارض کشیدن دندان عقل

اگر پس از کشیدن دندان عقل مواد غذایی داغ یا یخ و یا چسبنده استفاده کنید احتمال عفونت زیاد است. در صورتی که پانسمان را طبق نظر پزشک انجام ندهید درگیر مشکلات زیادی می شوید. دقت کنید که عوارض کشیدن  بستگی به سطح نگهداری شما دارد. گاه دندانپزشک ریشه را به خوبی از لثه جدا نمی کند و این موضوع خود سبب عفونت و آسیب به بافت لثه ای می شود و دردسرهای خاص خود را دارد.

مشکلات کشیدن دندان عقل

در صورتی که کشیدن دندان عقل به درستی صورت نگیرد احتمال اینکه فرد نمی تواند دهان خود را به میزان کافی باز کند زیاد است. در صورتی که کشیدن  هر 4 سمت در یک روز صورت بگیرد فشار زیادی به فک شما وارد می شود بنابراین بهتر است از این کار خودداری شود. فضای خالی پس از کشیدن  تا مدتها برای شما عجیب است اما به زودی آن را باور خواهید کرد و پر می شود. لخته خون و یا سیگار کشیدن سبب می شود که پروسه التیام دندان عقل شما به طول بیانجامد. حفره ای که ایجاد می شود معمولاً خشک و دردناک است. در پروسه کشیدن  احتمال اینکه به دندان های نزدیک آسیب زده شود و یا استخوان فک درگیر شود زیاد است. شاید حس کنید که پس از کشیدن  دچار درد در گوش هستید اما این احساس اشتباه و زودگذر است.
شدت درد دندان عقل

مراقبت های بعد از جراحی

پس از کشیدن دندان عقل حال خوشی ندارید و این یک عمر طبیعی است!

اولین موضوع این است که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و پزشک برای شما توضیح می دهد که این کار به چه صورت انجام شود.

موضوع دیگر اینکه پرهیز غذایی تا چندین روز را جدی بگیرید. در صورتی که منع دارویی دارید رعایت کنید.

از کارهای سنگین دوری کنید و سعی کنید استراحت داشته باشید. درد پس از ز بین رفتن بی حسی یک امر عادی است و به شما مسکن تجویز می شود.

معمولاً درد کشیدن دندان عقل بیشتر از سایر دندان ها است. از سوی دیگر باید دقت کنید که استفاده از مواد غذایی چسبنده و سخت را تا یک هفته به حداقل برسانید.

هزینه جراحی دندان عقل

معمولاً هزینه کشیدن دندان عقل دو برابر سایر دندان ها در نظر گرفته می شود.

موقعیت مکانی یاس دنتال در تهران
سخن پایانی

کشیدن دندان عقل نیاز به تخصص و دقت بالایی دارد اما همکاری بیمار نیز بسیار مهم است به هر حال بیمار باید دهان خود را باز کند و این موضوع بخش مهمی از پروسه کشیدن  محسوب می شود.

از سوی دیگر دقت کنید که برنامه ریزی برای کشیدن  باید به صورتی باشد که بتوانید حداقل دو روز پس از آن استراحت کنید.

در بهترین شرایط افراد می توانند درد پس از کشیدن  را التیام بخشند و این موضوع خود بخشی از پروسه کشیدن  است.

ارزیابی ها نشان می دهد که یک سری فعالیت های معمول وجود دارد که سبب می شود درد دندان بیشتر شود پس بهتر است که کارهای عجیب و غریب نکنید و تحمل کنید تا فضای دهان به کشیدن دندان عقل عادت نماید.

سوالات متداول کشیدن دندان عقل

خراب شدن دندان عقل یکی دلایل کشیدن آن است چون معمولاً باکتری ها و ذرات غذا در لبه این دندان گیر می کنند و سبب پلاک و رسوب می شوند.

معمولاً کشیدن دندان عقل بیشتر از سایر دندان ها هزینه دارد و این موضوع به دلیل سختی در دسترسی این دندان است. در صورتی که دندان در وضعیت نهفته قرار داشته باشد نیاز است که هزینه بیشتری بابت بی حسی یا بیهوشی و حساسیت کار ارائه شود.

برای مشاهده فیلم زیر فیلتر شکن خود را روشن کنید:

8 نظر
  1. عالی بود..جامع و کامل و مفید…

2. از نظر بهداشتی واقعا کارتون خوب بود و اینکه به بیمار این امکان رو میدین که از امکانات بهداشتی و ضد عفونی کردن وسایل آگاه بشه خیلی خوبه.

3. خیلی وقت بود دندونای عقلم ز لثه بیرون اومده بودن ولی از ترس درد داشتن موقع کشیدن و یا بد کشیدن هیچوقت مراجعه نکردم به هیچ کلینیکی تا اینکه با کلینیک شما آشنا شدم واقعا کارتون بی نظیر بود.بدون درد و با رعایت نکات بهداشتی انجامش دادن. خیلی ممنونم

1. از حسن نظر شما ممنون هستیم.

4. سلام هزینه دندان عقل چند است

1. سلام .لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126353172 تماس بگیرید.

5. چند ماه بود که بشدت دندونام درد می‌کرد و بعد از مراجعه به کلینیک متوجه شدم دندون عقلم به بقیه سیب زده .با کشیدن دندون عقلم دردم کامل برطرف شد .و بر خلاف چیزی که فک می‌کردم کشیدن دندون عقل زیاد سخت نبود چون دکتر خیلی حرفه ایی عمل کردن .ممنون

1. سلام .از حسن انتخاب شما سپاسگذاریم